“Ik hoop dat we alle inwoners en de hele gemeenteraad achter ons kunnen scharen”, zegt Dennis Roes, die tijdens de commissievergadering insprak namens de werkgroep. Ze zijn al anderhalf jaar bezig met het onder de aandacht brengen van de veiligheid op de kruising bij Etten. In de tussentijd zijn er regelmatig ongevallen geweest, gelukkig zonder dodelijke afloop. Roes: “En nu kwam het moment om in te spreken en er nogmaals aandacht voor te vragen. We hebben het idee dat de gemeente en provincie ons niet serieus nemen.”
Wethouder Ria Ankersmit geeft juist aan dat ze er alles aan doet om de kruising veiliger te maken: “We hebben hetzelfde doel, iedereen is gebaat bij een veilige kruising. De inwoners, de gemeente en ook de provincie. Zoiets duurt alleen erg lang om te kunnen realiseren.” In de tussentijd zijn er wel twee bordjes geplaatst om aan te geven dat er fietsers kunnen oversteken, maar die zijn volgens de werkgroep veel te klein.
Eerste ontwerpschets deze zomer
De provincie verwijst al jaren naar de gebiedsaanpak voor de N317 die voor 2024 op de rol staat. Ook hopen ze in de zomer de eerste schetsontwerpen van de aangepaste kruising met de Oude IJsselweg aan de werkgroep te presenteren. “Dit is nieuw voor ons", reageert Luc Löverink namens de werkgroep. "Tijdens het laatste gesprek hebben we wel iets van een schetsje gezien, maar we zijn heel benieuwd waar de provincie mee gaat komen."
Gevaarlijke punten aanpakken
In het nieuwe coalitieakkoord staat daarnaast dat de twintig gevaarlijkste verkeerspunten van Gelderland aangepakt worden. Volgens gedeputeerde Peter Drenth (CDA) is het nog niet duidelijk of de kruising bij Etten bij die groep hoort. Kandidaat-gedeputeerde op het gebied van mobiliteit, Klaas Ruitenberg (SGP), heeft zelfs nog nooit gehoord van de kruising: “Maar ik ben dan ook nog kandidaat-gedeputeerde, ik moet me nog inlezen op specifieke dingen.”
Foto: REGIO8