Winterswijk wilde in december 2020 maximaal drie ton bijdragen voor de aanleg van de tunnel, die dankzij medefinanciering van de provincie Gelderland en spoorwegbeheerder ProRail gerealiseerd zou worden. Totale kosten, 1,2 miljoen euro. Er kwamen twee varianten van de tunnel op tafel: een tunnel met trap en fietsgoot en een variant met hellingbaan. Echter vielen beide varianten uiteindelijk duurder uit, respectievelijk 1,7 en 2 miljoen euro, door de toegenomen bouwkosten. Daarmee zou Winterswijk ruim twee ton extra moeten bijdragen om de aanleg van de tunnel te realiseren.
Het gemeentebestuur zette een maand later alsnog een streep door de aanleg van de tunnel, omdat de kosten voor de gemeente te hoog zouden oplopen. Ook een meerderheid in de gemeenteraad had een paar weken later diezelfde mening en vond de hogere kosten niet verantwoord, afgezet tegen het aantal wandelaars en fietsers dat gebruik maakt van de spoorwegovergang. Daarmee is de Greversweg nu opgedeeld in twee doodlopende wegen en kan het spoor niet meer worden overgestoken.
'Financiële motieven'
“Enkel omwille van financiële motieven heeft de raad alsnog besloten om de overweg Greversweg aan de openbaarheid te onttrekken en af te zien van de realisatie van een wandel/fietstunnel”, aldus de advocaat van de heer Willink. Willink heeft aan beide zijden van de spoorwegovergang gronden in eigendom. Door de afsluiting van de spoorwegovergang moet Willink nu 3,3 kilometer omrijden, terwijl hij daar met enige regelmaat noodzakelijke werkzaamheden moet uitvoeren.
'Bezwaren komen te laat'
De gemeente vindt dat Willink in 2020 in beroep had moeten gaan toen het besluit werd genomen om de overweg aan de openbaarheid te onttrekken. “Dat de tunnel er niet komt staat hier los van en is geen besluit waartegen men in beroep kan gaan”, aldus een woordvoerder van de gemeente.
BelofteVolgens Willink heeft het besluit om destijds niet in beroep te gaan te maken met de belofte die de gemeente deed over het realiseren van een fietstunnel. “Met die tunnel zou langzaam verkeer, zoals fietsers en wandelaars alsnog het spoor kunnen passeren. Doordat de raad afzag van de realisatie van een tunnel is de overweg alsnog aan de openbaarheid onttrokken”, aldus Willink.
Betere alternatieven
Daarnaast zijn er volgens Willink verschillende gelijkwaardige alternatieven met minder bezwaren niet goed onderzocht. Zo zou voor het beveiligen van de overweg met overwegbomen de kosten liggen op 520.00 euro en voor het plaatsen van een brug met een trap en fietsgoot worden de kosten geschat op circa 550.000 euro.
'Gewaarborgd' “In deze laatste optie is de veiligheid net zo goed gewaarborgd als bij het volledig afsluiten van de overweg”, aldus de advocaat. “Willink is kort gezegd van mening dat de gemeenteraad deze gelijkwaardige alternatieven ten onrechte niet in ogenschouw heeft genomen.” Volgens de gemeente is er wel degelijk onderzoek gedaan naar de alternatieven, maar heeft de gemeenteraad de afweging gemaakt om geen tunnel aan te leggen, omdat er te weinig gebruik van de spoorwegovergang wordt gemaakt.
Uitspraak verwacht over enkele weken
De commissie bezwaarschriften verwacht binnen zes weken een uitspraak te kunnen doen, waarna burgemeester en wethouders een besluit moet nemen.