“Als er weer een verplichte buscombi wordt opgelegd, probeer ik de redenen via een Woo-verzoek te achterhalen. Vaak is het namelijk gebaseerd op geruchten of gebeurtenissen uit het verleden. De overheidsinstanties gaan vaak voor de weg met de minste weerstand”, zegt Kettelarij. Hij pleit voor vrij vervoer naar voetbalwedstrijden, verplichte vervoerscombi’s ziet hij dan ook als straf. “Het is echt een gezamenlijke strijd die we aan het voeren zijn. Het pesten van supporters moet stoppen.”
De Doetinchemmer spring daarom op de bres als er weer iets voorvalt, ook bij andere clubs. “Toen kort voor de wedstrijd De Graafschap-VVV Venlo de Limburgers ineens een verplichte buscombi opgelegd kregen, heb ik gelijk een Woo-verzoek gestuurd naar de gemeente Doetinchem.” Tot op heden heeft de gemeente hier niet op gereageerd. “Nu heb ik een aangetekende brief gestuurd, ik wil weten op basis waarvan het besluit genomen is. We hebben namelijk helemaal geen probleem met VVV”, aldus Kettelarij. Het is de eerste zaak die hij wil aanvechten.
Den Bosch
Het meest recente voorbeeld waar Kettelarij mee bezig is, zijn de twee teruggestuurde bussen met Den Bosch supporters. Op 7 februari werden er op last van loco-burgemeester Robert Hummelink twee van de acht bussen van Den Bosch teruggestuurd. “Het verhaal wordt elke keer anders, het is nog steeds niet duidelijk op basis waarvan dat besluit genomen is. In de bussen zelf hadden ze geen idee. Hoe is het noodbevel tot stand gekomen?”, vraagt de supporter zich af.
Het verhaal werd volgens hem steeds gekker, zo gaat er een versie rond dat er De Graafschap-supporters in de stad zouden zitten. “Er is ook een verhaal dat het zou komen omdat er supporters van MSV Duisburg aanwezig waren”, zegt hij. Net als bij het incident met VVV heeft Kettelarij nog geen antwoord van de gemeente Doetinchem. “Hoe moeilijker ze doen, hoe groter de vraagtekens bij mij zijn. Zeg het gewoon als je een fout of mogelijk verkeerde inschatting gemaakt hebt. Zo moeilijk is dat toch niet?”
Soms begrip
De actievoerder snapt overigens wel dat er af en toe een verplichte combi opgelegd wordt. "Wanneer is een vervoerscombi terecht? Als het een risico wedstrijd betreft waarbij vrij vervoer gevaarlijk of onwenselijk is, bijvoorbeeld onze wedstrijden tegen Vitesse of Go Ahead", zegt de Superboer. "Maar De Graafschap uit tegen VVV of Telstar, of zoals nu Helmond, dat is echt onnodig."
Doetinchem doet moeilijk
Hoewel Kettelarij Superboer is, heeft hij opvallend genoeg de meeste moeite met de gemeente Doetinchem. “Ze reageren gewoon niet op Woo-verzoeken. Ze zijn de enige gemeente die zo moeilijk doet. Misschien zijn ze bewust het proces aan het vertragen. Maar ik wil ze er niet mee weg laten komen”, zegt hij vastbesloten. “Als je bijvoorbeeld naar Den Haag of Helmond kijkt, die zijn heel welwillend en meegaan. Ik ben zelfs uitgenodigd in Helmond om tijdens het voor bespreken van de wedstrijd op het gemeentehuis aan te schuiven.
Doetinchem wil niet inhoudelijk ingaan op het specifieke verhaal. Een woordvoerder laat het volgende weten: 'We nemen WOO- aanvragen altijd netjes in behandeling en proberen deze binnen de wettelijke termijn te beantwoorden. Er is in geen enkel geval sprake van bewust vertragen.'
Veel donaties
De crowdfunding heeft al driekwart van het streefbedrag van 2854 euro behaald. De grootste donatie komt van oud-voorzitter van De Graafschap Martin Mos. “Als we echt heel veel meer geld ophalen richten we een website en stichting op om supportersgroepen te helpen met Woo-verzoeken indienen en zaken ophelderen”, zegt Kettelarij. Hij krijgt inhoudelijk juridische ondersteuning van CAPO Rechtshulp, zij zijn er speciaal voor supporters. De Superboer blijft zijn strijd voeren: “Supporters moeten altijd vrij naar wedstrijden kunnen gaan, net zoals vroeger. Nu moet je bijna drie weken van tevoren alles al tot in de puntjes plannen.”