De demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat reageerde op VVD-Kamerlid Hester Veltman, die zich afvroeg hoe het bedrag van tweehonderd miljoen is besteed voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op N-wegen. Zij richtte zich met name op de N18 tussen Varsseveld en Enschede, en vroeg waarom het geld dat eerder was toegewezen nu is ingetrokken. "De Achterhoek heeft rekening gehouden met het treffen van verkeersveiligheidsmaatregelen op de N18 en heeft daar ook concrete plannen voor”, aldus Veltman. “Toch heeft de minister eind vorig jaar besloten om het geld dat hiervoor beschikbaar was gesteld weer terug te nemen.”
De Provincie Gelderland en de Achterhoekse gemeenten willen de aansluitingen van de Lichtenvoordseweg, ter hoogte van Heelweg, en de Grolsedijk bij Lievelde aanpakken. Daarnaast moeten de overgangen van twee naar één rijstroken bij verschillende verkeerslichten op de N18 worden aangepakt. "Wat de VVD betreft zouden deze plannen voor de verkeersveiligheid van de N18 alsnog doorgang moeten vinden", vindt Veltman.
Financiële tekorten
Harbers stelt dat de zeven miljoen euro was bedoeld om financiële tegenvallers binnen de bestaande aanpak van de N18 te dekken, en deze tekorten zijn inmiddels opgelost. "Het project Zieuwentseweg is vorig jaar gerealiseerd en het project traverse Lievelde wordt dit jaar verder opgepakt door Rijkswaterstaat samen met de gemeente Oost Gelre", stelt Harbers. "Omdat er inmiddels in een oplossing is voorzien, zijn de resterende middelen uit het amendement, zijnde 5,8 miljoen euro, toegevoegd aan de tweehonderd miljoen euro voor rijks-N-wegen."
Alternatieve N18
In december koos de Achterhoek Raad voor een alternatief plan voor de N18, waarbij een 2x2-baans weg met een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur wordt voorgesteld als oplossing voor verbeterde doorstroming en veiligheid tussen Varsseveld en Groenlo. De Achterhoek wil al jaren een vierbaans 100-kilometerweg tussen Varsseveld en Enschede, maar uit recent onderzoek blijk dat niet realistisch. De meest toekomstgerichte oplossing is een vierbaansweg met een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur.
Zeven miljoen euro
In december 2022 werd een amendement door de Tweede Kamer aangenomen om zeven miljoen euro extra te investeren in maatregelen om de verkeersveiligheid en doorstroming op de N18, met name gericht op het verminderen van ongelijkwaardige kruispunten. "De resterende financiële middelen (5,8 miljoen) uit het amendement zijn niet genoeg voor deze grootschalige aanpak", aldus demissionair minister Harbers. Hij stelt dat deze verandering van beleid aan het nieuwe kabinet is.
In gesprek met de Achterhoek
De demissionair minister wil de komende periode bekijken hoe de resterende middelen binnen de huidige aanpak van de rijks N-wegen effectief kunnen worden besteed in Oost Nederland. Daarvoor gaat Harbers in gesprek met vertenwoordgiers van de Achterhoek.
Foto: REGIO8