“Inwoners, de ambtelijke organisatie, ondernemers, de gemeenteraad, het college en de brandweer en politie kunnen ons laten weten welke eigenschappen zij belangrijk vinden voor de nieuwe burgemeester”, staat op de website van de gemeente Montferland. Door middel van een vragenlijst van zo’n vijf minuten kan iedere inwoner zijn of haar ideale burgemeester construeren. In de vragenlijst wordt bijvoorbeeld gevraagd waar de nieuwe burgemeester zich vooral op moet focussen en welke eigenschappen deze persoon moet bezitten.
Naast meerkeuzevragen kunnen de inwoners ook zelf antwoorden insturen op vragen als: ‘Waar moet de burgemeester als eerste mee aan de slag gaan?’ En: ‘Welke vraag moeten wij stellen aan de burgemeesterskandidaten tijdens een sollicitatiegesprek?’ Onder de mensen die de vragenlijst invullen wordt twee keer een dag meelopen met de nieuwe burgemeester verloot. Tot 4 augustus kan de vragenlijst ingevuld worden. Daarna gaat de vertrouwenscommissie een profielschets opstellen. Deze wordt naar verwachting begin september gepresenteerd.
Extra raadsvergadering
Tijdens een extra raadsvergadering op 31 oktober wordt deze profielschets vastgesteld. De commissaris van de Koning neemt de schets aan en bespreekt hem. Dan kan de zoektocht naar een nieuwe burgervader of -moeder beginnen. Van 4 tot en met 25 november staat de vacature open. De commissaris maakt een selectie uit de sollicitanten, de vertrouwenscommissie voert vervolgens sollicitatiegesprekken.
In maart 2025 wordt de nieuwe burgemeester bekend, op 22 mei wordt hij of zij geïnstalleerd.