De vervoerder die wordt aangewezen, krijgt een flinke opdracht. Zo moeten er uiterlijk in 2030 toiletten in alle treinen zijn ingebouwd. Ook is ‘extra aandacht’ voor de bereikbaarheid van het platteland gevraagd. Geïnteresseerde partijen konden zich de afgelopen maanden met een inschrijving melden bij de provincie. Nu volgt voor Arriva, Keolis en EBS een beoordeling. Daarbij geeft de provincie punten voor verschillende onderdelen: “Hieronder valt service, veiligheid, innovatie, inbouwplan toiletten in de trein en een transitieplan voor verduurzamen materieel (bus en auto).”
De winnaar van de concessie krijgt het ‘alleenrecht’ voor het openbaar vervoer in de regio’s Achterhoek én Rivierenland. Ook komt er een extra treindienst bij ten opzichte van de huidige situatie. Breng is nu namelijk nog verantwoordelijk voor het traject Arnhem-Doetinchem. Daarnaast moet er een nieuwe treindienst in de Achterhoek worden vormgegeven,
de RegioExpres tussen Arnhem en Doetinchem die vier keer per uur gaat rijden.
Eind 2042
De provincie verwacht begin oktober bekend te maken welke partij als winnaar uit de bus komt. De nieuwe vervoerder moet vervolgens in december 2025 starten met het verzorgen van het openbaar vervoer in Achterhoek-Rivierenland. De concessie loopt tot december 2035, maar kan worden verlengd tot uiterlijk eind 2042. Overigens gaan alle buurtbussen, bussen en treinen rijden onder de merknaam RRReis, van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.