De personeelssituatie op scholen in Noordrijn-Westfalen is 'aanzienlijk verbeterd'. In de deelstaat werken ongeveer 7000 meer mensen in het onderwijs dan anderhalf jaar geleden. "Dit zijn bemoedigende cijfers”, zei de Duitse minister van Onderwijs Dorothee Feller afgelopen vrijdag op een persconferentie.
In 2022 startte het ministerie een 'actieplan' met 34 maatregelen waarmee de deelstaat extra personeel ging werven. Dit bevatte onder meer een reclamecampagne, een uitbreiding van eerstejaarsstudentenplaatsen, een verhoging van het startsalaris, meer deeltijd in plaats van fulltimebanen en het aannemen van 'helpers' die taken over kunnen nemen van leraren om de lasten te verlichten. Dit resulteerde in 5300 leerkrachten en 1500 hulpkrachten. Hoeveel vacatures er nu nog openstaan, maakt het ministerie binnenkort bekend.
Probleem nog niet voorbij
Wel laat het ministerie alvast weten dat ondanks deze 'bemoedigende cijfers' het tekort aan leerkrachten daarmee nog niet is opgelost. "Veruit het grootste probleem voor scholen in Noordrijn-Westfalen en het hele land is het lerarentekort, dat niet van de ene op de andere dag is ontstaan en helaas ook niet van de ene op de andere dag kan worden verholpen. Het lerarentekort in Noordrijn-Westfalen is regionaal zeer verschillend verdeeld en treft niet alle schooltypen in dezelfde mate; Op de middelbare school hangt het bijvoorbeeld af van de combinatie van vakken", aldus het ministerie.
Voortzetting actieplan
Vandaar dat het actieplan komende periode wordt verlengd én aangevuld met nieuwe maatregelen. Zo wordt de bijverdiengrens voor ambtenaren voor nog eens vijf jaar opgeschort tot eind 2029 waardoor gepensioneerde leraren mogen doorwerken.
'42 fulltime leerkrachten te weinig'
In de Achterhoek wordt ook hard gewerkt om het tekort aan docenten op te lossen. "Op dit moment zijn er in de Achterhoek 42 fulltime leerkrachten te weinig", legt communicatieadviseur Elise Veenhuis van de Iselinge Hogeschool in Doetinchem uit.
Openscholendag
De laatste jaren wordt er ieder jaar in maart een openscholendag georganiseerd met als doel jongeren enthousiast te maken om een lerarenopleiding te volgen. En dat werpt z'n vruchten af, zegt Veenhuis. "Het lijkt erop dat we nu al 25 procent meer aanmeldingen hebben voor komend schooljaar vergeleken met vorig jaar. Concreet betekent dit dat we vorig jaar rond deze tijd 106 aanmeldingen hadden, nu zijn het er 132. Een aantal jongeren die op de openscholendag was afgekomen, heb ik ook teruggezien bij een open dag", aldus Veenhuis.