De gemeenteraad van Doetinchem werd donderdagavond bijgepraat door wethouder Rens Steintjes over het onderzoek naar de centrumring van Doetinchem. Hierbij is gekeken in hoeverre deze de toenemende drukte in het verkeer aan kan, nu Doetinchem de groei naar 70.000 inwoners heeft ingezet. Daarbij is er ook rekening gehouden met mogelijke wijzigingen in het verkeer rond
Laag-Keppel. Hierbij is ook specifiek gekeken naar de vijf beruchte rotondes waar meerdere ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden.
Twee van de rotondes liggen op de Energieweg en drie liggen er op de Bedrijvenweg. De rotondes op de Energieweg zijn de rotonde Energieweg-Zaagmolenpad (ter hoogte van de Albert Heijn, HV) en de rotonde Energieweg-Mercuriusstraat (ter hoogte van Waterschap Rijn en IJssel, HV). De belangrijkste uitkomsten voor deze rotondes zijn dat zij het toenemende verkeer wel aan kunnen maar voor de veiligheid toch verkeerslichten worden geadviseerd. Dit moet ook duidelijkheid voor de verkeersdeelnemers creëren.
De drie rotondes op de Bedrijvenweg kunnen volgens het onderzoek ook beter veranderen in verkeerslichten. Dit geldt voor de rotonde Bedrijvenweg-Havenstraat (ter hoogte van benzinestation Fokko Meijer, HV), Bedrijvenweg-Braamtseweg (ter hoogte van de Volvo-dealer, HV) en de rotonde Bedrijvenweg-Transportweg (ter hoogte van de woonboulevard, HV). De belangrijkste uitkomsten voor deze rotondes zijn dat de rotondes bij de Havenstraat en de Braamtseweg problemen kunnen gaan ervaren bij toename in het verkeer. Bij rotonde op de Transportweg wordt geen zorgelijke toename in het verkeer verwacht. Echter wordt bij al deze rotondes geadviseerd om deze te veranderen in kruispunten met verkeerslichten.
Wat nu?
Voorlopig lijkt er nog weinig veranderen aan de rotondes waar al lang vanuit de raad om wordt gevraagd. Er moeten nog uitgebreidere zoeken volgen, toch liggen de eerste resultaten nu klaar. Om de wijzigingen te kunnen bekostigen zal er flink in de buidel moeten worden getast. Mogelijk moet er per rotonde 1,5 tot 2 miljoen euro worden vrijgemaakt om er een verkeerslichtsituatie te kunnen realiseren.
Vanaf 2026 is er gedurende drie jaar jaarlijks 1,5 miljoen euro beschikbaar om de aanpassingen deels te bekostigen. Dit budget is niet toereikend om alles direct aan te pakken. Wel starten dit jaar al de voorbereidingen voor de ontwerpen en gaat Doetinchem de kosten verder in kaart brengen.