“We hebben natuurlijk een uitgestrekt gebied met heel veel wegen”, zegt wethouder Wilko Pelgrom. “Dat maakt wel dat je keuzes moet maken.” In eerste instantie pakken de strooiwagens de hoofdroutes aan. “Als er ook sneeuw bij komt, zijn er ook andere routes die we gaan strooien”, vervolgt Pelgrom. “Dan gaat het over de kernen en de wegen naar de hoofdroutes toe. We gaan ervan uit dat iedereen die in een kern woont, binnen vierhonderd meter op een hoofdweg moet komen die gestrooid is. Voor het buitengebied gaan we van een kilometer uit, dat alles heeft ermee te maken dat we keuzes moeten maken.”
Het begaanbaar houden van de wegen is nachtwerk voor de strooiploegen. “Op zich gaat alles volgens plan”, zegt Barny Visser, coördinator gladheid bij de gemeente. “Toen ik vanmorgen beneden kwam, zag ik dat het gesneeuwd had. Maar wij hadden toen al gestrooid. We zijn om 23.30 uur op pad gegaan en vannacht om 03.30 uur waren we thuis. De mensen konden dus veel veilig naar werk toe, en de kinderen naar school. Daar doen we het voor.”
‘Drie keer over de kop’
De vijfhonderd ton strooizout die klaarligt op de gemeentewerf is vroeg ingekocht. Dat is goed nieuws, want de prijs is momenteel drie keer zo hoog als in voorgaande jaren. “We hebben het op tijd ingeslagen, dus dat betekent dat we nu niet met kosten verrast worden”, zegt Pelgrom. Of de vijfhonderd ton er deze winter doorheen gaat? “Dat is moeilijk te voorspellen”, aldus Visser. “Zoals het nu gaat, lijkt het erop dat het er doorheen gaat, maar dan bestellen we opnieuw. Ik zorg altijd dat ik driehonderd ton heb liggen.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Ideaal
Foto: REGIO8