“De leerlingen waren heel erg geïnteresseerd in alles wat met de gebeurtenissen te maken had”, vertelt docent Adrijana van Eek van klas 2MA, die na haar vakantie naar New York haar leerlingen vertelde over de terreuraanslag op 11 september, dat bekend staat als 9/11. Vervolgens keken ze een documentaire over de aanslagen. De leerlingen waren onder de indruk van het verhaal van Pfeifer, die op 11 september 2001 als een van de eerste brandweermannen ter plaatse was bij het World Trade Center. Vervolgens schreven ze brieven, waarvan ze niet wisten dat ze verzonden zouden worden. “Maar we wilden er toch heel graag wat mee doen, dus toen heb ik geregeld dat de brieven bij het 9/11-museum terechtkwamen”, vertelt de docent.
De leerlingen ontvingen een brief terug van de brandweercommandant. “Die kregen we sneller dan verwacht”, vertelt Van Eek. Volgens de docent waren haar leerlingen erg onder de indruk van de brief. “Hij had een heel persoonlijk antwoord gegeven, niet een standaard beleefdheidsbriefje in elk geval. Dit gaan ze nooit meer vergeten”, vertelt de docent. “Ik vind het bijzonder dat hij perfect aanvoelt wat dit heeft losgemaakt bij de leerlingen.” In de reactie beloofde de brandweerchief de brieven van de leerlingen goed te bewaren.
Levensles
De brandweerchief voelt zich naar eigen zeggen verbonden met het Metzo College, de docent Engels en de klas die hem brieven stuurde. De leerlingen kregen een kopie van zijn brief mee naar huis. “Hij schreef ons dat incidenten zoals 9/11 ons allemaal een soort wereldtrauma bezorgen”, vertelt Van Eek. “Maar dat het ook een kans is voor iedereen in de wereld om samen te komen om elkaar te helpen.” De chief sloot zijn brief af met een levensles voor de leerlingen: 'Met elkaar zetten we gedeelde herinneringen aan moeilijke tijden om in hoop voor de toekomst.'
Foto: Metzo College