“We hebben echt geluisterd naar de zorgen van de ouders. De participatie-avonden waren echt wel heftig”, zegt verantwoordelijk wethouder Marco Bennink. “De reacties en wat het teweeg heeft gebracht doen me echt wel wat. Dit was voor dit moment een stap te ver. Door de participatie die we gedaan hebben, hebben we de plannen nu afgeschaald.”
Wat waren de plannen dan precies? De gemeente wilde meer verantwoordelijkheid bij de ouders leggen. Zo werd er geopperd dat ouders de kinderen mogelijk een paar dagen in de week zelf naar school kunnen brengen. Ook moedigde Oude IJsselstreek hierbij carpoolen aanmoedigen. Daarnaast werd de mogelijkheid voor opstapplekken onderzocht, zodat de busjes niet meer langs alle adressen hoeven. Op den duur zouden er ook touringcars ingezet worden. Deze plannen stuitten veel ouders
tegen de borst en hier komt Oude IJsselstreek nu dan ook (deels) op terug.
Geen opstapplekken
“Voorlopig gaan we in ieder geval niet werken met opstapplekken, ook de inzet van touringcars is voorlopig van de baan”, aldus Bennink. De gemeente wil eerst het vertrouwen van de ouders in de gemeente herstellen. “We hebben op de avonden gemerkt dat het vertrouwen richting de gemeente heel broos is. We willen met de ouders om tafel om te kijken wat er speelt in de gezinnen en wat er mogelijk en nodig is”, aldus Bennink.
Vertrouwen herstellen
De gemeente wil uitstralen dat zij de ouders vertrouwen. Zo hoeft er in de nieuwe visie niet meer elk jaar vervoer aangevraagd te worden, maar kan dat in één keer voor de hele schoolloopbaan van het kind. Bennink: “Zo doen we dat al op meer plekken binnen het sociaal domein. Echt vertrouwen hebben in de burgers.”
Die gesprekken met de ouders vinden de komende tijd gefaseerd plaats. Eerst gaat de gemeente met mensen die een nieuwe aanvraag doen of met kinderen van boven de vijftien om tafel. “We leggen niets op, maar willen wel het gesprek aangaan of een kind van boven de vijftien zelfstandig kan reizen of wil leren reizen”, zegt Bennink. Na een jaar wordt er geëvalueerd.
Kosten stabiliseren
Waarom wil de gemeente überhaupt het leerlingenvervoer op de schop gooien? In de afgelopen vijf jaar zijn de kosten van het vervoer gestegen van negen ton naar anderhalf miljoen op jaarbasis, deze kosten wil de wethouder nu stabiliseren. Ook dreigt er een chauffeurstekort bij vervoerder Zoov. “Als we nu niks doen, wordt er dadelijk voor ons besloten. Dan gaan ritten bijvoorbeeld niet door omdat er geen personeel is. Of de raad trapt op de rem als de kosten te hoog worden”, zegt Bennink die benadrukt dat het geen bezuiniging is. “We gaan hier geen tonnen op pakken.”
Wat nu?
De gemeente gaat dus met een aantal ouders in gesprek om te kijken wat er mogelijk is qua eigen vervoer. Ook is de carpoolregeling straks van kracht. Ouders kunnen vrijwillig bijvoorbeeld een vriendje of vriendinnetje meenemen als ze hun eigen kind naar school brengen. Hier staat een vergoeding tegenover. “Het doel is nog steeds om het leerlingenvervoer toekomstbestendig te maken en maatwerk te leveren. We gaan hierbij uit van de eigen kracht van de ouders en het kind”, zegt Bennink. “Maar als er niets kan veranderen bij een gezin verandert er niets.”