“Het spoor was hier aan het einde van de levensduur”, schetst Rudi van der Borgt, projectmanager van ProRail. “De spoorstaven en dwarsliggers slijten op een gegeven moment. Hier lagen nog houten dwarsliggers en die waren na vijftig jaar echt wel op, het was echt nodig om het hele spoor tussen Winterswijk en Doetinchem te vernieuwen.” De trein van honderden meters lang is een bezienswaardigheid op zich, maar de manier van werken is ook zeer effectief. Aan de voorkant haalt de trein het oude spoor los en als de laatste wagon klaar is, ligt er weer een gloednieuw spoor.
Deze manier van werken wordt niet vaak toegepast in Nederland, daarom is er ook gespecialiseerd Oostenrijks bedrijf ingehuurd. “Je kan ook op andere manieren dit werk doen, dus in Nederland zien we het niet zo vaak”, laat Van der Borgt weten. “Maar het is de kracht van Swietelsky (het uitvoerende bedrijf red.) om deze machines in te zetten. En ze doen het op veel meer plaatsen in Europa, vooral op hele lange stukken spoor is het werkbaar.”
Nog meer onderhoud
Het onderhoud is nog niet klaar. In augustus volgt nog klein onderhoud, in november gaat het spoor
ruim twee weken op de schop en rijden er geen treinen. “Het liefst hebben wij één grote periode waarin we al het werk kunnen doen, maar we moeten dat altijd afstemmen met andere werkzaamheden in Nederland. En met gemeentes voor wie het ook onprettig is om twintig dagen een afsluiting te hebben.”
Overlast
Het verkeer in de Achterhoek ondervindt ook hinder van de afsluiting van het traject. “Ze moeten op sommige plekken best een stukje omrijden deze elf dagen”, aldus Van der Borgt. “In met name Aalten en Oude IJsselstreek hebben we best wat overwegen afgesloten.” Voor de hulpdiensten zijn wel extra overwegen opengehouden.