“We zitten nu in een afrondende fase, maar het moet wel zorgvuldig gebeuren”, meldt een woordvoerder van Arriva. “Daarom duurt het relatief lang.” De vervoerder hoopt op termijn nog steeds met de waterstofbussen door de Achterhoek te rijden, maar wanneer is niet duidelijk. Arriva heeft de bussen ook nog niet in bezit. Vorig jaar oktober brandde, vlak
na de levering, een gloednieuwe waterstofbus uit aan de Industriestraat in Doetinchem. Niemand raakte gewond, maar naast de bus ging ook de werkplaats van Arriva daarbij verloren.
Meer dan een half jaar later is de uitgebrande werkplaats gesloopt en liggen de plannen voor herbouw op dezelfde plek klaar. Het terrein aan de Industriestraat wordt nog wel gebruikt om bussen op te slaan, maar de werkplaats, de kantoorruimte en de kantine zijn tijdelijk verplaatst. Voor het onderhoud van de bussen wordt een ruimte in Varsseveld gehuurd. Schuin tegenover de verwoeste werkplaats in Doetinchem is een tijdelijke kantineplek voor Arriva-werknemers.
'Juridisch aspect'
Sinds eind vorig jaar loopt
het onderzoek naar de oorzaak van de brand in de twaalf meter lange waterstofbus. De Poolse fabrikant Salaris liet daarvoor een nieuwe waterstofbus als vergelijkingsmateriaal aanrukken. Meer dan een half jaar later kan Arriva nog geen conclusies trekken. “Je hebt met veel partijen te maken en er zit ook een juridisch aspect aan”, zegt de woordvoerder, die ook niet kan aangeven of er schade verhaald kan worden. “Je moet de tijd nemen om tot een goed eindpunt te komen.”
Foto: Arriva