Zo kwam de stoom vorige week donderdagavond, tijdens de raadsvergadering, uit de oren van D66-fractievoorzitter Loes ten Dolle. Ze was furieus op wethouder Sandra Metaal, die stoïcijns bij haar verhaal bleef. Ten Dolle vroeg naar de door de wethouder ‘beloofde prioriteit’ in de door haar gepresenteerde Cultuurnota. Volgens Ten Dolle een veel te vlak plan, waarmee Metaal de afspraken volgens haar niet nakwam.
Alle kritiek gleed van de laconiek ogende wethouder af en de fractievoorzitter van D66 werd daardoor steeds bozer. Het gezicht van de geërgerde Ten Dolle sprak boekdelen: Metaal (Voor Winterswijk) nam de raad niet serieus en deed gewoon wat ze zelf wilde. Ten Dolle diende een motie van treurnis in, maar die overleefde Metaal dankzij de steun van de coalitie.
Stoïcijns
Wethouder Sylvia Fleuren stelde zich ook stoïcijns op: de tijdelijke opvolger van de opgestapte wethouder Wim Wassink presenteert zich als een vertegenwoordiger van de oude machtspolitiek. De uit Groesbeek afkomstige Fleuren is een doorgewinterde CDA-politica; ze laat zich niet uit de tent lokken en houdt zich aan haar plan; met de meerderheid van de coalitie achter je kun je altijd de voorstellen over de streep trekken.
Zo ook met het voorstel tot aanpassing van de Vredenseweg in Winterswijk. Een smalle hoofdverkeersader, met een slecht wegdek. Tijdens de eerste besprekingen over de herinrichting van de Groenloseweg werd er door raadsleden al gevraagd waarom dat werk niet gelijk kon worden doorgetrokken naar de Vredenseweg.
Op voorspraak van fractievoorzitter André van Nijkerken van Morgen werd destijds overeen gekomen eerst een integraal verkeersplan voor heel Winterswijk te maken, in plaats van her en der pleisterwerk te verrichten dat mogelijk niet op elkaar aansluit. Het college zegde toe eerst met dat voorstel te komen.
Schetsontwerp
Een extern adviesbureau is ermee aan de slag gegaan en presenteert het verkeersplan in het tweede kwartaal van het volgende jaar. Maar de gemeente is al met de buurt over de aanpak van de weg in gesprek gegaan en presenteerde zelfs een schetsontwerp. Dat was tegen het zere been van fractievoorzitter Jan Pleiter van Winterswijks Belang.
Pleiter haalde donderdagavond fel uit naar Fleuren, die in de ogen van Pleiter tegen de afspraken en te voorbarig had gehandeld. Zeker met betrekking tot de maximale snelheid op de weg; volgens het raadslid lijkt het erop dat het 30 kilometer in plaats van 50 kilometer gaat worden. Voorbarig, stelde Pleiter, wacht eerst het integrale verkeersplan af.
Moties halen het niet
Fleuren reageerde onverstoorbaar, wilde wel excuses aanbieden, maar bleef bij haar voornemen. Ze kreeg een motie van afkeuring aan de broek, die het niet haalde, dankzij de coalitie. In navolging van de eerdere motie van treurnis voor Metaal.
Beide wethouders gaven met hun opstelling een signaal af: jullie raadsleden ageren en doen maar, wij trekken toch ons eigen plan! Die houding staat haaks op de ‘uitgestoken hand’ van de huidige coalitie bij het begin van deze periode. De oppositie in Winterswijk weert inmiddels dat het een handreiking voor de bühne was.