"Onze school is gesitueerd tussen verschillende, drukke, wegen en we hebben weinig parkeergelegenheid rond de school", aldus directeur Marcia Liebrand. "Dus we wilden een oplossing bedenken om het zo veilig mogelijk voor onze kinderen te maken." Die oplossing hoopt de school te vinden met het 'High-Five project' dat al ruim vier jaar in meerdere Vlaamse gemeentes loopt. Met behulp van de provincie Gelderland en de betreffende gemeentes maakt het project nu voor het eerst zijn intrede op basisscholen in Nederland. Via slimme polsbandjes kunnen de kinderen punten verdienen, die ze in kunnen ruilen voor leuke prijzen. "Op vier plekken staan de palen, de bedoeling is dat als kinderen lopen ze daar hun bandje kunnen scannen", legt de directeur uit. "Gaan ze op de fiets, dan kunnen ze langs twee palen fietsen en met een sensor op hun fiets scannen."
Groep 8-leerlingen Coen (11) en Axel (11) verheugen zich er al op 'want je kan dingen winnen en dat is altijd leuk'. Ze kijken er vooral naar uit om een entreekaartje voor het zwembad en de bioscoop te winnen. Naast het verkrijgen van de beloningen zien ze nog meer voordelen van op de fiets gaan. "Als je in de auto zit en je komt langs een bekende kun je niet zo makkelijk een babbeltje maken", zegt Axel. Coen ziet fietsen meer als een uitje: "Je ziet elke keer nieuwe dingen en dat is voor mij altijd een avontuur!"
'Slim' polsbandje
Behalve De Haven in Doetinchem zijn basisscholen in Nijmegen, Aalten en Arnhem aangesloten bij het project. Alle kinderen krijgen een ‘slim’ polsbandje waarmee ze de 'High-Five palen' kunnen scannen. De palen staan op strategische punten waar mensen met de auto niet kunnen komen. Door middel van het scannen kunnen de kinderen punten verdienen, die ze vervolgens weer kunnen inleveren voor prijzen. Denk aan een bioscoopticket, een ijsje bij de lokale ijsjesboer, een gadget voor op de fiets of een leuk uitje in de gemeente.
Superheld
Volgens Authier Degryse, projectcoördinator bij High-Five, is deze methode succesvol omdat er naast een beloningssysteem ook een spel is ontwikkeld: "We hebben een online platform ontwikkeld waarin de school de punten kan bijhouden. Daarnaast hebben we een superheldmascotte met een eigen verhaal. Binnen dit verhaal kan de school met de kinderen en de punten opdrachten vervullen. Hierdoor blijven ze het hele jaar door gemotiveerd. De superheld gaat ook drie keer per jaar bij de scholen langs, daardoor komt het spel echt tot leven."
Goede resultaten in Vlaanderen
Het proeftraject loopt tot eind juni. Daarna wordt geëvalueerd of de methode heeft geholpen en of die ook op andere scholen in Nederland geïntroduceerd wordt. Degryse heeft goede hoop wanneer hij kijkt naar de resultaten in Vlaanderen: "Daar zien we dat er dertig tot zestig procent meer gefietst wordt en het bijzondere eraan is dat de grote impact niet alleen aan het begin is. Door het spel, de beloningen en de mascotte blijven kindjes gemotiveerd. Zelfs bij slecht weer zien we dat zeven keer zoveel kinderen op de fiets stappen dan in vorige jaren."
Foto: REGIO8