In alle supermarkten in het gebied is er geen flesje water meer te verkrijgen. Bij de Plus in Wehl merken ze een grote vraag naar drinkwater ook, daar staat nog geen flesje in het schap. "Dit komt niet heel vaak voor", zegt Owen Evers, bedrijfsleider van de winkel. "Eigenlijk begon het gisteravond (woensdag red.), toen stuurde Vitens een mail naar alle inwoners, 25 minuten later was het hele schap leeg." Volgens Evers is de winkel niet opgewassen tegen de vraag naar water, en zijn ze druk aan het bijbestellen. Wanneer het waterprobleem is opgelost is nog niet duidelijk, Vitens voorziet de getroffen huishoudens van meer informatie wanneer zij meer duidelijkheid hebben wanneer het probleem opgelost zal zijn.
Tot die tijd blijft de vraag naar water in de winkels ongetwijfeld groot, dat merken ook de medewerkers van de Albert Heijn in Didam. Daar zijn ze druk bezig met het bijbestellen van flesjes water. "De vorige keer zeiden ze ook dat het een paar dagen zou duren, maar toen duurde het ook een week", zegt Zenyeb Metin, manager in opleiding bij de Albert Heijn in Didam. "Niet alleen aan de vragen, maar ook aan de blikken merk je dat de klanten denken: 'Waar is het water?'"
Duitsland
De mensen die hard opzoek zijn naar flesjes water, lijken dit ook niet over de grens te gaan vinden. "Mijn collega is bij de Penny in Elten geweest, dat zit hier zo'n kwartier vandaan", zegt Metin. "Daar is het schap ook helemaal leeg." Hoe de watervoorraad bij andere Duitse supermarkten ervoor staat is niet duidelijk.
'Geen water'
De klanten die toch nog een poging waagden om wat water te kunnen kopen stuitten bij alle winkels op hetzelfde. "Geen water. Alleen nog maar Spa met een smaakje, maar geen naturel water", zegt een klant, die met lege handen weer de winkel uit komt. Een andere klant denkt dat er genoeg alternatieven zijn: "Al die mensen die hamsteren denken natuurlijk dat ze er snel bij moeten zijn, maar er is ook nog cola, bier en andere dingen."
'Overmacht'
De vervuiling van het water zorgt voor gemengde reacties bij de supermarkt klanten. "Dit is al de tweede keer", zegt een klant in Didam. "Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar ik denk dat bij Vitens iets niet in de haak is." Een andere klant staat er een stuk genuanceerder in: "Het is overmacht, we zullen ons maar even moeten aanpassen."