“Er is inderdaad heel veel gebeurd de afgelopen achttien jaar”, zegt Droste over zijn tijd als Amphion-directeur. Zo was hij al in dienst toen de nieuwe schouwburg in 2010 werd geopend door toenmalig Koningin Beatrix. “We zijn van het oude theater naar het nieuwe theater gegaan, met
de gevelproblematiek die daarbij kwam", weet Droste. "De corona kwam er nog tussendoor. Maar uiteindelijk, als ik de balans opmaak, ben ik enorm trots wat we hier met het team hebben bereikt. Amphion staat in de Achterhoek op de kaart, maar zelfs landelijk. We behoren tot de top van Nederland, dus daar kijk ik met een goed en trots gevoel op terug.”
Hij zag de theaterwereld in die jaren minder romantisch worden. “Twintig jaar geleden was er subsidie voldoende, dus je kon artiesten goed betalen en het maakte niet zoveel uit hoe vol de zalen zaten”, memoreert Droste. “Er heeft een verzakelijking plaatsgevonden. Die is begrijpelijk, maar niet altijd even leuk.” Zo moest het Amphion dit jaar
ook bezuinigen. Dat betekent dat er komend seizoen veertig voorstellingen minder zijn in de kleine zaal.
Van ’t Hek en Jesus Christ Superstar
Toch ziet Droste zijn laatste Doetinchemse
theaterprogramma, met onder meer cabaretier Youp van 't Hek en musicals als Jesus Christ Superstar en Mamma Mia, als een van de beste ooit in het Amphion. De kaartverkoop is woensdag voor iedereen gestart, nadat Vrienden van het Amphion een week eerder al aan de beurt waren. “Ik ben heel trots op wat ik achterlaat en ik weet zeker dat het een van de mooiste seizoenen wordt uit de geschiedenis van Amphion”, aldus de scheidend directeur.
Pure theaterdirecteur
Droste treedt na de zomer in dienst bij het Stadstheater Zoetermeer, die hem benaderde. Naast privéredenen was de mogelijkheid om puur leiding te geven aan een theater reden om te vertrekken. De fusie met De Gruitpoort en de Muziekschool tot één Cultuurbedrijf bracht namelijk andere taken met zich mee. “Ik ben het er volstrekt mee eens, dat past echt bij de grootte van de gemeente Doetinchem”, geeft Droste aan over de fusie. “Alleen ik merk dat ik wat meer zit op de rol van theaterdirecteur. Ik was nu directeur-bestuurder van het hele bedrijf, dat past me minder.”
‘Goede middenmoter’
In Zoetermeer kan hij de rol van theaterdirecteur weer vervullen. Het Stadstheater in de Zuid-Hollandse plaats is kleiner dan Amphion, toch ziet hij voldoende kansen: “De ambities zijn groter. Hier bevinden we ons al aan de top, het Stadstheater is een goede middenmoter. Ik zie veel kansen om met het team dat daar is te groeien en er net zo’n mooi theater maken.” Hoe de gevel daar is? “Die is goed, het dak ook, dat was mijn eerste vraag bij het sollicitatiegesprek!”
Gordijn sluit
Na de zomer trekt Droste de deur in Doetinchem definitief dicht. Droste laat het Amphion Cultuurbedrijf voor zijn gevoel 'in hele goede staat' achter. “Ook financieel gaat het beter dan we vooraf hadden verwacht”, zegt Droste. “Er staat gewoon een wereldtent die in heel Nederland bekend is. Dus ik verlaat met een opgeheven hoofd het pand.”
Foto: REGIO8