Het openhouden van de kruising tussen de spoorlijn Zutphen-Winterswijk en de Loorsteeg kost 1,6 miljoen euro. Met dat geld kan de overgang beveiligd worden door middel van knipperlichten en slagbomen. ProRail heeft volgens
Omroep Gelderland aangegeven de helft van de kosten te willen betalen. Berkelland moet de andere helft voor haar rekening nemen. De gemeente hoopt dat de provincie mee wil betalen. Vorig jaar kondigde de gemeente aan de onbeveiligde spoorwegovergangen te willen sluiten. Daarop kwam behoorlijk veel bezwaar uit de samenleving.
Met name wandelaars en fietsers maken gebruik van de overgang. De Stichting Toeristische Activiteiten Ruurlo liet weten dat de spoorwegovergang onderdeel uitmaakt van verschillende wandel- en fietsroutes in de omgeving. De kritiek bereikte ook de gemeenteraad. Het college kreeg daarom de opdracht om te onderzoeken wat er nodig is om de onbewaakte spoorwegovergangen aan de Reurinkweg en de Loorsteeg in Ruurlo open te houden. Het college is daarop in gesprek gegaan met ProRail en komt tot de conclusie dat het afsluiten van de overgang aan de Reurinkweg zinvol is.
‘Zeer beperkt gebruik gemaakt’
"Er wordt maar zeer beperkt door voetgangers en fietsers gebruik gemaakt van deze overweg en er wordt weinig gesproken over de sluiting van deze overgang”, schrijft het college in de raadsbrief. “Gezien de hoge kosten van het realiseren van een veilige verbinding in relatie tot het marginale gebruik van deze overgang achten wij het opheffen van deze overgang de beste optie.” Voor de Loorsteeg zou een beveiligde overgang gerealiseerd kunnen worden.
NABO's
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is druk bezig om alle NABO's in Nederland, Niet Actief Beveiligde Overwegen, te sluiten. Die overgangen zorgen voor gevaarlijke situaties en teveel ongelukken met vaak dodelijke afloop.
Foto: Omroep Gelderland