“Wat het shirt bijzonder maakt is dat het echt een klassieke uitstraling heeft”, vindt Dennis van Amerongen, supporter, én als manager merchandise ontwerper van het nieuwe shirt van De Graafschap. “Een kraagje zit er aan en dat is een wens bij veel supporters. Daarin zit heel subtiel de Achterhoekse vlag verwerkt. En natuurlijk is er het logo dat we dit jaar gaan voeren, dat maakt het wel tot een mooi compleet plaatje.” Het logo dat de club voert is een knipoog naar het oude clublogo, dat meer dan twintig jaar geleden verdween.
De gepresenteerde tenues vallen ook in de smaak bij de mannen die eer hebben om het te dragen tijdens wedstrijden. “Het thuistenue is mooi blauw-wit natuurlijk, maar ook het uittenue krijgt veel complimenten”, laat middenvelder Philip Brittijn, die samen met Jeffry Fortes als model fungeerde tijdens de presentatie dinsdagochtend, weten. “Dat hebben ze ook heel mooi gedaan het is retro-achtig, heel mooi.”
'Napoli-blauw'
Het nieuwe uitshirt is geïnspireerd op een shirt uit 1984, door supporters omschreven als 'Napoli-blauw'. Het was tevens het eerste shirt waar huidig trainer Jan Vreman als speler minuten in maakte. Het was de tijd van niet lullen, maar poetsen, met veel Achterhoekse spelers binnen de lijnen. Brittijn is een van de Achterhoekers in de huidige selectie. Hij hoopt dat het shirt komend seizoen voor vleugels zorgt: “Het wordt lastig, we hebben een jonge ploeg, maar je weet maar nooit.”
Kaders voor shirts
De ontwerpen die Van Amerongen aanleverde, moesten wel aan allerlei regels voldoen die zijn vastgelegd in de statuten van de voetbalclub. “Een Graafschap-shirt moet altijd tussen de vijf en negen blauwe banen hebben”, schetst de designer. “Ook moeten de strepen doorlopen op de mouw, en het liefst met zo min mogelijk fratsen om het zo maar te zeggen.”
Foto: REGIO8.