Ulft, Netherlands

Didam en 's-Heerenberg krijgen zebrapaden in 30 kilometerzones

Montferland gaat in de Wilhelminastraat in Didam en in de Molenpoortstraat in 's-Heerenberg twee zebrapaden aanleggen. Dit om de verkeerssituaties in de 30 kilometerzones voor voetgangers veiliger te maken.
Charlotte van de Kant | 16 oktober 2022 13:15 | Aangepast op 16 oktober 2022 13:15
“In een 30 kilometerzone worden in principe geen zebrapaden aangelegd”, geeft raadslid Karin Straatsma van Helder aan. “Maar wij denken dat de in principe uitzondering van toepassing is in het centrum van Didam.” Volgens de fractie is een zebrapad in de Wilhelminastraat wenselijk omdat er onveilige situaties kunnen ontstaan tussen winkelende inwoners en auto’s die hard rijden. “Ik weet dat het centrum bedoelt is als ‘shared space', waar iedereen rekening met elkaar houdt. Maar het lijkt soms wel een ‘shared race’, waardoor het niet meer veilig is." Volgens Sjaak Böhmer van Lokaal Belang Montferland is de situatie in ’s-Heerenberg bij de Molenpoortstraat ook niet veilig: “Ik ben gaan kijken met een verkeersdeskundige en hij heeft zijn ogen uitgekeken, wat daar allemaal gebeurt. Het is een chaos, voetgangers komen links en rechts tussen de vrachtwagens door. In verband met de veiligheid zou het meer dan wenselijk en noodzakelijk zijn om een voetgangersoversteekplaats te creëren bij dit beruchte kruispunt.”

Wethouder Jeanette Derksen geeft aan dat het college rekening houdt met de inrichtingseisen die worden gegeven vanuit Duurzaam en Veilig. “Maar we hebben de mogelijkheid om de zebrapaden toe te passen als er een grote voetgangersstroom is en dat gaan we nu dus ook doen. Ik wil er wel bij vermelden dat dit een hele unieke situatie is.” Freddy van Dijken van D66 daagt het college daarbij ook nog uit om een zebrapad aan te leggen met verschillende kleurtjes, om aandacht te vragen voor de acceptatie van lhbt'ers.

Verkeer ontmoedigen
De fracties van het CDA en VVD zien liever nog geen zebrapaden in Didam en ’s-Heerenberg. “De gedachte achter het centrum van Didam is dat het anders gebruikt zou worden, meer als een verblijfsgebied in plaats van een doorgaande weg voor verkeer”, vertelt Martin Som van de VVD. “Het gebied moet toegankelijk blijven voor auto’s, maar het moet wel ontmoedigd worden. Door een zebrapad aan te leggen worden auto’s toch weer dominant gemaakt. Wij zien liever objecten op de weg om het verkeer te belemmeren in het doorrijden.”

Foto: REGIO8



Lees meer over:

Zebrapad|'s-Heerenberg|Didam|

Meest gelezen

Redactie REGIO8 | 24 apr 2025 16:51

Lees ook

Collecte Franse weeskinderen kroon op 35-jarige inzet voor Bergh in het Zadel

De essentie van zijn tomeloze inzet voor Bergh in het Zadel voor de Kankerbestrijding komt op die en...

Petitie tegen komst windmolens Bergherbos al duizend keer ondertekend

Meer dan duizend inwoners van de gemeente Montferland hebben een petitie ondertekend tegen het feit ...

Paard slaat op hol en komt terecht in zwembad in Didam

Een ruiter is woensdagmiddag gewond geraakt nadat het paard waarmee hij aan het wandelen was op hol ...

Duitsland kiest vandaag voor een nieuw parlement: grensregio kijkt mee

De zondag is de uitverkorene verkiezingsdag waarop Duitsland naar de stembus gaat. Na het uiteenvall...

Inwoners krijgen enquête over azc in Didam, aantal asielzoekers staat vast

Inwoners van Didam, Nieuw-Dijk en Loil kunnen vanaf deze week een online enquête invullen met vragen...

Niet Montferland maar een ontwikkelaar koopt laatste grond uitbreiding bedrijventerrein 's-Heerenberg

De gemeente Montferland is al jaren bezig om alle gronden voor de uitbreiding van het bedrijventerre...