“We hopen met deze wijziging de lijntjes binnen ons werkgebied nog korter te houden, samen met en door collega’s uit de regio”, laat de Dierenambulance Achterhoek weten als reden om de naam aan te passen. Dat de naam verandert, betekent dat alle uitingen ook moeten worden aangepast. Zowel digitaal als fysiek, zoals de bestickering van de voertuigen. “Op dit moment is onze nieuwe naam, het logo en telefoonnummer doorgevoerd”, meldt de organisatie. “Stap voor stap worden nu de ambulances en kleding onder handen genomen. Het is een flinke investering. Wij hopen begin september volledig aangepast te zijn.”
Met ‘vijftig tot honderd’ belletjes per dag is de Dierenambulance relevant in de Achterhoek. De uitrukken zijn divers, van
gedumpte hanen en
zwangere poezen, tot
gevonden ratelslangen en de traditionele
katten in bomen. De meldingen zijn vaak ‘seizoensgebonden’. “Momenteel krijgen wij veelal meldingen over kittens en schildpadden die worden gevonden, maar ook van (roof)vogels die aan het uitvliegen zijn”, meldt de Dierenambulance Achterhoek, die actief is in de gemeenten Berkelland, Oost Gelre, Winterswijk, Aalten, Oude IJsselstreek, Bronckhorst, Doetinchem en Montferland.
‘Stabiele groep’
In 2021 liep meer dan tien vrijwilligers
weg bij de Dierenambulance in deze regio, deels gedwongen. Volgens de organisatie is de rust inmiddels wedergekeerd. “Op dit moment bestaat het team uit een stabiele groep van zestien vrijwilligers, één medewerker en uiteraard een bestuur”, zo reageert de organisatie op schriftelijke vragen. “We hebben een gezellige groep mensen die voor de dieren, maar ook voor elkaar klaarstaat. Dit resulteert in een goede samenwerking met onder andere de opvangen in onze regio.”
Vrijwilligers welkom
Toch staat de deur open voor nieuwe helpende handen. Vrijwilligers kunnen zich altijd melden bij de Dierenambulance, voor uitlopende taken: “Onze organisatie bekommert zich om het welzijn van de dieren (in nood) op verschillende manieren zoals: het rijden op de ambulance, het rijden van vaste taxiritten, het bijhouden van de noodopvang en meldpost tot het aannemen van meldingen als meldkamercentralist.”