“Veel mensen redden het niet om volgens de normale manier weer aan het werk te gaan. Soms je moet je echt specifieke dingen organiseren om mensen aan het werk te krijgen”, zegt wethouder John Haverdil. “600 mensen maken nu gebruik van Stoer, misschien zitten daar nog wel honderd kanjers tussen die we nu qua talenten nog niet goed genoeg kennen en die aansluiten bij dit programma.” Mike Broekhuizen, directeur van AT, sluit zich hierbij aan: “Iedereen die mee kan doen verdient de kans om mee te mogen doen.”
De manier waarop het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid in de Achterhoek samenwerkt, is volgens Broekhuizen bijzonder. “De manier en vanzelfsprekendheid waarin we elkaar opzoeken zie je niet vaak. Elders in den landen zijn de hier echt jaloers op. Dat valt ook een beetje onder het naoberschap dat wij hier met elkaar hebben”, zegt de directeur. Voor corona heeft AT al zo’n honderd mensen opgeleid en omgeschoold. Dit willen de drie partners nu weer nieuw leven inblazen, met de focus op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Pilot
Voordat het plan om mensen om te scholen naar technische beroepen op grote schaal wordt uitgerold, starten ze eerst met een pilot. Vijf kansrijke mensen van Stoer beginnen in maart met de opleiding. Zij kunnen hierin kiezen uit de stromingen precisietechniek, plaat en constructiewerk en mechatronica. De opleiding duurt tien tot twaalf weken, daarna worden de deelnemers bij een bedrijf geplaatst om stage te lopen en er vervolgens aan de bak te gaan. “We moeten wel echt goed kijken welke mensen kansrijk zijn voor de pilot. Een analfabeet die een andere taal spreekt is niet geschikt voor dit project”, aldus Haverdil.
Succesverhalen
Dat omscholen echt werkt is wel gebleken uit het verleden. Zo ziet ook Patrick Garritsen, die namens Jaws mensen onderbrengt bij bedrijven: “Vaak sluit een cv niet helemaal aan op wat een bedrijf wil. De vraag naar personeel is echter wel groot, met een paar kleine aanpassingen aan die cv door middel van een opleiding sluit het wel aan.” Volgens hem is de motivatie van de mensen de basis voor succes. “We hebben van een bakker een draaifrezer gemaakt. Die man wilde heel graag en werkt ook nog steeds in de techniek”, zegt Garritsen.
Geslaagd?
Wanneer kunnen de heren zeggen dat deze pilot geslaagd is? Het is namelijk goed mogelijk dat niet alle vijf de deelnemers er uiteindelijk een baan aan overhouden. Haverdil: “Hij is wat mij betreft nu al geslaagd, dat we hiermee beginnen en ons voor deze mensen inzetten.” Ook Broekhuizen geeft geen aantallen: “Mensen zijn niet uit te drukken in cijfers, het blijft maat en mensenwerk.” Garritsen is wat stelliger: “We kunnen wel stellen dat als nul van de vijf deelnemers aan een baan komen, het te weinig is.”