Door Made in Bocholt, REGIO8 voor Open Grensland
Windader West bestaat uit vier nieuwe offshore netaansluitingssystemen die elk 2.000 megawatt kunnen transporteren. Samen kunnen deze systemen voldoende energie leveren voor ongeveer acht miljoen huishoudens. De verwachting is dat de verbindingen rond 2035 operationeel zullen zijn. De kabels met gelijkstroomtechnologie worden aangelegd op zee, door de Waddenzee en verder het land in naar de aansluitpunten in Noordrijn-Westfalen.
Geen verbinding door Bocholt en de grensstreek
In mei 2024 diende Amprion de documenten in voor de ruimtelijke effectbeoordeling bij het district Düsseldorf. Een van de voorgestelde routes liep aanvankelijk zeer dicht langs de Duits-Nederlandse grens, door Bocholt en het gebied ten zuiden van Barlo, voordat deze afboog richting Wesel. Dit tracé zorgde voor zorgen bij omwonenden en lokale overheden, die vreesden voor aantasting van het landschap en de leefomgeving. Na publieke informatiebijeenkomsten en overleg met de betrokken partijen werd uiteindelijk gekozen voor de oostelijker gelegen route.
Samenwerking Nederland-Duitsland voor hoogspanningsverbindingen
De samenwerking tussen Nederland en Duitsland op het gebied van elektriciteitsnetwerken is sinds 2015-2016 langer in ontwikkeling. De aanleg van de hoogspanningsverbinding van Windader West werkt Amprion ook samen met de Nederlandse netbeheerder TenneT die de 380 kilovolt (kV) hoogspanningsverbinding ‘Doetinchem - Wesel 380 kV’ reeds heeft klaargestoomd. Deze nieuwe verbinding vergroot de capaciteit van het elektriciteitsnet en wel tussen beide landen in het toenemende verbruik van energie uit elektriciteit.
TenneT is verantwoordelijk voor het Nederlandse deel van het DW380-project, dat tinprincipe loopt vanaf de Noordzee via een boog naar het hoogspanningsstation Doetinchem tot aan de Duitse grens. Amprion neemt het Duitse deel van het traject voor zijn rekening, dat doorloopt naar Wesel en vanaf daar zich vertakt naar het Roergebied. De aanleg van deze verbinding is essentieel voor de energietransitie in beide landen en ondersteunt de groeiende behoefte aan transport van duurzame energie.
Toekomstgerichte energie-infrastructuur
Met de ontwikkeling van zowel Windader West als de Doetinchem-Wesel-verbinding wordt de energie-infrastructuur in het Nederlandse en Duitse grensgebied klaargemaakt voor de toekomst. Deze projecten zijn cruciaal voor het transport van offshore windenergie en zorgen ervoor dat groene stroom efficiënt verdeeld kan worden over het Europese elektriciteitsnet.
De definitieve keuze voor een oostelijk tracé vermindert de impact op de grensregio en houdt rekening met de belangen van lokale gemeenschappen. Dit onderstreept het belang van zorgvuldige planning en internationale samenwerking bij grootschalige energieprojecten.
Hoewel deze samenwerking op landelijk en Duitse deelstaat niveau een lange aanloop nodig had, is deze aanzienlijk beter verlopen dan voor de plaatsing van windmolens op het land. Het oog is gevallen op het grensgebied omdat het daar een stuk minder dicht bevolkt is.