“Er zijn helaas steeds meer momenten dat er geen behoefte is aan onze stroom”, zegt Eelco Bots namens het windpark. “Waar wel behoefte aan is, is lokale groene waterstof. Samen met Kuster Energy willen we die waterstof hier in Netterden gaan maken”, aldus Bots. Kuster heeft nu al een waterstoftankstation in Doetinchem. Eén van hun grootste afnemers is Arriva. Zij vervoeren met tien waterstofbussen Achterhoekse reizigers. “Het is altijd al een stille wens van ons geweest om lokaal geproduceerde waterstof aan te kunnen bieden aan de pomp. Dat lijkt nu te gaan lukken”, zegt Jan Pieter de Wilde, directeur van Kuster Energy.
De Arrivabussen rijden nu op grijze waterstof. Dat is waterstof die geproduceerd is met fossiele brandstoffen. De Wilde: “Groene waterstof is op dit moment nog bijna niet beschikbaar. Als we dat zelf lokaal gaan publiceren zijn we echt een voorloper.” Bijkomend voordeel van lokaal geproduceerde waterstof is dat het niet ver getransporteerd hoeft te worden. Dit scheelt in de kosten en in de uitstoot. “De bussen van Arriva tanken nu tot maximaal 300 kilo waterstof per dag. Daarnaast hebben we ook een aantal automobilisten die komen tanken natuurlijk. In de toekomst wordt de vraag naar waterstof veel groter. Daar willen we op inspelen en goed op voorbereid zijn”, zegt De Wilde.
‘Weinig overlast’
Volgens de initiatiefnemers gaan de inwoners weinig merken van de fabriek. “Ik realiseer heel goed dat de windmolens impact hebben, ze veranderen echt de skyline van Netterden. Deze waterstoffabriek zorgt echter voor weinig overlast. Het zijn een paar containers aan de voet van een windmolen. Je moet dan ook denken aan iets van maximaal vijf meter hoog”, zegt Bots. Het enige wat de inwoners echt gaan merken is volgens de directeur het feit dat er vier of vijf vrachtwagens per dag van en naar het station rijden. “Ze brengen lege containers en nemen containers vol waterstof mee terug.”
Niet gevaarlijk
Hoewel er bij veel mensen een stigma hangt rond waterstof, is het station volgens Bots niet gevaarlijk: “Het is echt super veilig. Alles rond waterstof wordt vaak groter gemaakt dan het is. De dichtstbijzijnde woningen liggen ver buiten de risicozone. Die zone is overigens heel klein, enkele meters.” Daarnaast is waterstof als gas heel licht, mocht het ontsnappen dan is het ook gelijk weg. De Wilde: “Mensen tanken bij onze tankstations ook LPG, daar zitten veel meer risico’s aan dan aan waterstof. Het is echt veilig. Als je tenminste niet binnen in een hal staat, zoals bij Arriva gebeurde, maar dat lag niet aan de waterstof op zich.”
Gemeente juicht initiatief toe
Op het gemeentehuis van de gemeente Oude IJsselstreek in Gendringen is het plan om waterstof te gaan maken met gejuich ontvangen. In de toekomstvisie die drie jaar geleden gepresenteerd is, wordt al gesproken over een mogelijke waterstoffabriek in Netterden. John Haverdil heeft dan ook al een tijdje waterstof in zijn portefeuille als wethouder. “Dit soort kansen moet je met beide handen aangrijpen. Het is niet zomaar een dingetje, we zijn hiermee echt een voorloper in de Achterhoek. Het is helemaal mooi dat die waterstof dadelijk grotendeels lokaal gebruikt wordt”, aldus de wethouder. De initiatiefnemers hebben al gesprekken gevoerd met meerdere grote bedrijven in de gemeente die wel oren hebben naar lokaal geproduceerd waterstof. Het kan namelijk ook helpen om de (zware) industrie te verduurzamen.
16 miljoen
Het waterstoffabriekje staat er voorlopig nog niet. Als alles meezit is dit naar verwachting pas in 2027 het geval. “We zijn nu bezig met de vergunningen. We zijn ook nog bezig met de subsidieaanvragen. Het gaat namelijk om een investering van 16 miljoen”, zegt Bots. Deze investering wordt gedaan door Kuster Energy, Den Tol en uit subsidies. “Daarnaast blijven we ook gewoon stroom leveren. We zijn nu naast de windmolens ook een zonnepark aan het aanleggen. Het overgrote deel van de groene stroom wordt niet gebruikt voor de productie van waterstof.”