“Dit is heel goed nieuws”, zegt voorzitter Thijs Kroezen van het bloemencorso Lichtenvoorde. “Het is fijn voor de zeven corsogroepen dat ze hun
verhuizing nu kunnen waar maken. En dit besluit geeft indirect ook aan hoe de gemeente kijkt naar ons evenement”, vindt Kroezen. De meeste corsogroepen werken nu nog met tenten die vlak na het corso worden afgebouwd en in het voorjaar weer worden opgebouwd. Op de nieuwe locatie zijn de tenten niet toegestaan en moet er worden gebouwd in een echte hal.
Prijzen zijn gestegen
“Om die hallen te kunnen bouwen komt er wel wat extra’s bij kijken”, zegt Kroezen. De verschillende corsogroepen hebben niet de benodigde middelen op de plank om de hal in één keer te kunnen betalen. “Nadeel is ook dat de staalprijzen enorm zijn gestegen. Dat is niet iets van het afgelopen jaar, maar dat je zie je al langer. Dan is het extra geld voor de corsogroepen ook hard nodig”, aldus Kroezen.
Door de geldlening te verstrekken wordt hen de mogelijkheid geboden om te bouwen en jaarlijks de aflossing te doen. Daarbij komt dat de corsogroepen ook
onderdelen van de gesloopte steenfabriek De Vlijt in Winterswijk konden overnemen die een tweede leven krijgen in Lichtenvoorde. De stalen spanten, gordingen en dakplaten maken de bouw van vier corsohallen mogelijk. Daarnaast wil men de hallen ook voorzien van zonnepanelen.
Procedure bij Raad van StateEen aantal buurtbewoners van de nieuwe corsolocatie aan de Boschlaan is niet blij met de komst van de zeven corsohallen. Ze vrezen voor onder meer geluids- en verkeersoverlast. Daarvoor loopt nog een
procedure bij de Raad van State. “We zijn nog steeds in overleg met de buurt en zitten regelmatig samen”, zegt Kroezen. “Afgelopen zomer is er ook een convenant ondertekend, waarin afspraken zijn vastgelegd als het gaat om wanneer er wordt gewerkt aan de wagens, maar ook gedragsregels en afspraken over geluid.”
Wanneer de bouw van de corsohallen kan starten is daarom nog onduidelijk. “Er is nog geen zicht op wanneer de Raad van State de bezwaren gaat behandelen”, zegt Kroezen. “De meeste groepen gaan er voor om in 2025 te gaan bouwen in de nieuwe corsohallen. Daar houden we vertrouwen in”, aldus Kroezen.