Ulft, Netherlands

Vliegers zonder gezicht: boek onthult verhalen achter oorlogsgrafstenen

Op de begraafplaats overhandigde Roland Bonsen de eerste exemplaren van het boek aan Jan Geerdinck en burgemeester Bronsvoort. Eveline Zuurbier
Overtrekkende gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers vlogen in de Tweede Wereldoorlog over de Achterhoek om het Roergebied te bombarderen. Rondom Lichtenvoorde stortten regelmatig vliegtuigen neer, waarbij de bemanning dodelijke slachtoffers werd. Nog steeds is niet iedereen gevonden. Wel de 23 geallieerde piloten en een paar Duitse piloten die sneuvelden. In een boek krijgen zij een gezicht.
Eveline Zuurbier | 18 maart 2025 08:56 | Aangepast op 18 maart 2025 08:56
“Eigenlijk is dit boek over ‘De 23 geallieerde piloten begraven in Lichtenvoorde – De luchtoorlog boven Oost Gelre 1940-1945’ een bijvangst,” zegt de schrijver ervan. Roland Bonsen, van origine antropoloog, spoorde informatie op uit archieven zoals die van AVOG’s Crash Museum en Henny Bennink, schrijver van boeken over Lichtenvoorde in oorlogstijd. Bonsen heeft samenhang gebracht in de informatie en betekenis gegeven aan de vele gebeurtenissen in Lichtenvoorde tijdens deze luchtoorlog.

Zelf is Roland Bonsen bestuurslid van de stichting 4 en 5 mei Lichtenvoorde. Hij werkte nauw samen met Peter Monasso van AVOG’s en Theo Leemreize, secretaris van dezelfde stichting. Bonsen deed eigenlijk onderzoek naar het verzet. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte Lichtenvoorde betrokken bij de zogenaamde pilotenlijn. Neergeschoten piloten, onderduikers en krijgsgevangenen werden vanuit het Achterhoekse dorp via opgezette routes naar Limburg gebracht. Vanuit daar vertrokken zij naar hun thuisland, hun krijgsmachtonderdeel of andere onderduikadressen.

Naar schatting ging het om zeventig geallieerde bemanningsleden en in totaal 250 Fransen die krijgsgevangenen waren en dwangarbeiders uit kleinere werkkampen aan de grens. Met behulp van de Lichtenvoordse verzetsgroepen vonden zij hun weg naar vrijheid. Toen in 2022 in de aula van de Johanneskerk een lezing werd gehouden door Theo Vleugels, directeur van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting, vormde zijn oproep ‘geef oorlogsslachtoffers op de oorlogskerkhoven een gezicht’ de trigger voor dit boek.

Bij de boekpresentatie afgelopen vrijdag merkte Jan Geerdinck, oprichter van AVOG’s, treffend op: “En wat gebeurt er als ze je mededelen: ‘Your son is missing’? Dan zijn een vader en een moeder een zenuwinzinking nabij.”

De namen achter de witte grafstenen
“Normaal staan we elk jaar op 4 mei bij de graven op de Algemene Begraafplaats Lichtenvoorde. Je ziet alleen de witte grafstenen met de namen. Het boek is een grote prestatie, omdat het heeft uitgezocht wie de vliegers waren, wat ze hebben doorstaan en wie deze jongens waren en wat ze deden,” zei burgemeester Annette Bronsvoort, die samen met Jan Geerdinck het eerste boek mocht ontvangen.

“Ze waren 19 en 20 jaar, één van 43 jaar. Drie van de vier gecrashte vliegtuigen dichtbij Lichtenvoorde zijn neergeschoten door Duitse nachtjagers. Bij de vierde was een technisch mankement de oorzaak. Het boek vertelt ook de verhalen over de gesneuvelde Duitse piloten en hun bemanning: ‘voor zover bekend, van degenen die boven Oost Gelre actief zijn geweest,’ zegt Bonsen. Duitse soldaten zijn immers vaak ook meegesleurd in een strijd waar ze zelf niet voor hadden gekozen.

Een boek vol feiten, geen interpretaties
“Het boek is een feitelijke weergave. Het is geen historisch verhaal,” vertelt Bonsen. “Naar onze mening hebben we nog niet voldoende informatie over de meer persoonlijke levens van de vliegers. Een grote handicap zijn de strenge privacyregels. Ik heb nog veel vraagtekens. Misschien dat bij het lezen van dit boek bij iemand iets triggert en we nieuwe antwoorden gaan vinden.”

In het boek heeft hij discussiepunten opgenomen. Veel sites en databases overschrijven elkaar. Voor Bonsen en zijn helpers Monasso en Leemreize was het uitpluizen daarvan monnikenwerk. “In de filosofie noemt men dit ‘vervreemding’; verhalen gaan door verkeerde interpretaties een eigen leven leiden.”

Het boek over de geallieerde en Duitse piloten en hun bemanning is tot stand gekomen dankzij subsidies van de gemeente Oost Gelre en de provincie Gelderland voor de herdenking van 80 jaar vrijheid, op initiatief van de Stichting 4 en 5 mei Lichtenvoorde.
De boekpresentatie trok veel belangstellenden. Eveline Zuurbier

Lees ook

Schoof bezoekt Duitse premier Wüst, grensoverschrijdende samenwerking krijgt stevige impuls

Afgelopen dinsdag ontving de Duitse premier Henrik Wüst de Nederlandse minister-president Dick Schoo...

Gevonden baileybrug in Rees wordt herinneringsmonument om niet toe te geven aan oorlog en terreur

Tijdens de coronatijd stuitte Thijs van Dooren uit Gendringen op een bijzonder stuk geschiedenis: ee...

Shelley ontmoet bij AVOG’s Crashmuseum de vinders van haar jarenlange vermiste oom

Tachtig jaar na de bevrijding worden nog steeds geallieerden vermist. Bij AVOG’s Crashmuseum in Liev...

Bevrijdingsweekend Winterswijk: 'We werken samen met zeshonderd vrijwilligers'

Het is dit jaar tachtig jaar geleden dat Winterswijk werd bevrijd op 31 maart 1945. Om bij dit jubil...

Nieuwe sauna in Bahia-saunatuin geopend na verwoestende brand

De populaire saunawereld van Bahia in het Duitse Bocholt heeft na ruim een jaar weer een volwaardige...

Definitief einde voor de mijlpaal van 'grensoverbruggend' samenleven in Dinxperwick

Het was een trotse mijlpaal voor 'grensoverbruggend samenleven' in Europa in de waarste zin van het ...