Het busstation in Lichtenvoorde is omgetoverd tot de eerste Achterhoekse hub. Vanaf daar is het mogelijk om in te stappen bij verschillende busroutes of gebruik te maken van deelauto's en -fietsen. Ook zijn er laadfaciliteiten voor elektrische auto’s en zijn er pakketkluizen geplaatst. 8RHK heeft bewust gekozen voor Lichtenvoorde als eerste hubplek, in plaats van bijvoorbeeld het treinstation in Doetinchem of Winterswijk. "Het is hier een hele logische plek", laat een woordvoerder weten. "Eerder kwamen hier meerdere buslijnen bij elkaar en er zijn meerdere routes die voorbij deze plek komen. Het is ook een belangrijke ontsluiting voor de Twenteroute."
De aankomende jaren moeten er tientallen nieuwe hubs worden geopend in de Achterhoek. Maar waar en vanaf wanneer is nog de vraag. "We hebben hier nog niet direct plekken voor aangewezen, maar het zou heel logisch zijn om te starten bij de treinstations", vindt de woordvoerder van 8RHK. "Het idee is om te starten met enkele vervoersmogelijkheden per hub en om vanuit daar meerdere vervoersmogelijkheden toe te voegen. En ook andere voorzieningen zoals horeca en een elektronische weergave van de dienstregeling.”
Voorloper in Nederland
Volgens 8RHK loopt de regio voor op de rest van Nederland met deze aanpak. "We zijn landelijk koploper op het gebied van publieke mobiliteit, dat openbaar vervoer, deelvervoer en doelgroepenvervoer combineert, daar zijn we trots op", aldus wethouder Bart Porskamp van Oost Gelre, ook lid van de thematafel Mobiliteit & Bereikbaarheid bij 8RHK Ambassadeurs. De Achterhoekse aanpak staat ook bekend als GAON.