“We frezen het niet meer kapot, maar woelen het los asfalt los”, legt manager Frederieke Knopperts namens uitvoerder Rijkswaterstaat uit. “Dan stoppen we er wat nieuwe additieven bij om het asfalt weer op goede kwaliteit te krijgen. Daarna wordt het aangebracht op de weg en komt er een wals overheen.” Minder grondstoffen gebruiken en minder CO2 uitstoten, dat is reden voor de provincie om de proef uit te voeren. “Door deze techniek kunnen we het materiaal dat er al ligt, dus gewoon opnieuw gebruiken”, aldus coördinator Reinier Trommel namens Gelderland.
Joost bracht tijdens het Songfestival met Europapa de '90's in de muziek terug, maar ook bij wegwerkzaamheden wordt door Rijkswaterstaat gekeken naar het verleden. De Asphalt Recycling Train werd dertig jaar geleden namelijk ook al gebruikt. “Toen was het niet meer mogelijk om de techniek in te zetten, maar nu weer wel”, aldus Knopperts van Rijkswaterstaat. “Dus het wordt eigenlijk geherintroduceerd in Nederland.” Waarom dan in Berkelland? “De machines zijn vooral geschikt voor Rijkswegen en provinciale wegen, dan is dit een mooie locatie.”
Anderhalf jaar testen
Wat de provincie betreft, gaat de Asphalt Recycling Train in de toekomst meer ‘stations’ in de Achterhoek en de rest van Gelderland aandoen. “Dit is een proef om te kijken of de beloftes van de fabrikant ook in werkelijkheid terugzien”, geeft Trommel aan. “Dit is de eerste, dus er zullen meer volgen. Na anderhalf jaar zijn de resultaten bekend. Als die positief zijn, zijn we van plan om de techniek breed toe te passen in Gelderland."