“We hebben in de Achterhoek allerlei fantastische producten en we laten hier zien wat je daar in de horeca allemaal mee kunt”, vertelt André Brauwer, één van de organisatoren van Achterhoek Kookt 2022. Hij vertelt wat er te doen was op het evenement: “We hebben kookwedstijden van chefs, wedstrijden van horecatalenten, kookdemonstraties, proeverijen en workshops met masterclasses waar je van alles kunt leren.” Naast de door Brauwer genoemde activiteiten vond er in de Popzaal een kookwedstrijd voor burgemeesters plaats. De burgemeesters van Aalten, Bronckhorst en Winterswijk namen het tegen elkaar op. Ze kregen met hulp van een zelfgekozen assistent een uur de tijd om de driekoppige jury te overtuigen met een gerecht.
“Ze gebruiken lokale Achterhoekse ingrediënten, dat is een belangrijke eis. Verder mogen ze het zelf invullen naar wat ze willen maken”, aldus Jeroen Berendsen. De chef-kok en tevens jurylid keek mee terwijl de burgemeesters bezig waren. “Ik zag onderling al dat de één een soep maakte en de ander meer een proeverij van lokale ingrediënten”, vertelt hij. Bengevoord genoot zichtbaar: “Het is natuurlijk reuze spannend maar wel ontzettend leuk om te doen." Naast hem stond de latere winnaar, Marianne Besselink, burgemeester van Bronckhorst. “Harstikke leuk, lekker koken met de Achterhoekse producten", zegt ze. "We hebben aardappels uit Bronckhorst gebruikt en daarmee proberen we een frisse salade te maken."
Aandacht
Volgens medeorganisator Brauwer komen met het evenement de lokale Achterhoekse producten meer onder de aandacht. Ook heeft hij een oproep voor onder meer lokale overheden: “We hopen de Achterhoekse producten ook weer terug te zien in het bedrijfsrestaurant van de gemeente. We zien graag dat boeren die mooie producten maken, ook weer bekend worden bij de gemeente. Dus we dachten, we moeten de lokale politiek erbij betrekken.”
Trots
De burgemeester van Winterswijk ziet ook het belang in van de lokale producten. “We hebben namelijk veel moois te bieden”, vertelt Bengevoord. “Dat weten wij hier wel, maar dat moeten vooral ook de mensen buiten de Achterhoek weten.” Ook Besselink hoopt via deze het evenement streekproducten te promoten: “We werken ook als 8RHK Ambassadeurs heel erg samen om niet alleen het lokale eten, maar echt álle Achterhoekse producten bij elkaar te promoten.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Ideaal
Foto: REGIO8