“We zijn bezig met grote veranderingen”, aldus manager Martin Polotzek. “We willen het park verdelen in gebieden zodat de bezoeker door verschillende werelden kan lopen.” Door de aanpassingen hoopt het park een nieuw imago te krijgen. Op dit moment is Tiergarten Kleve bezig met het rondkrijgen van de financiering voor meerdere grote projecten, zoals het aanleggen van een nieuw zeehondenverblijf. “De realisering van het zeehondenverblijf duurt meerdere jaren”, geeft Polotzek aan. “We zitten nu in de financieringsfase, dus je ziet op dit moment nog niets van de verbouwing en ook nog geen bouwplaats. Maar dit jaar wordt beslist of het gefinancierd gaat worden en hoe. Hopelijk gaan we dan van start.” Na dat project staan er volgens de manager meer op de planning: “De uitbreiding van het kamelenverblijf, zodat de kamelen meer plaats krijgen. En zo komt er stuk voor stuk meer bij.”
Met de aanleg van het nieuwe zeehondenverblijf schrijft de dierentuin geschiedenis. “Het zeehondenverblijf is een groot project met een geschatte kostenpost van vijftien miljoen euro. Dit is het grootste project wat wij in onze geschiedenis gehad hebben.” Naast het zeehondenverblijf wil het park ook de komst van prairiehonden en rode panda’s realiseren, iets dat een minder grote investering vraagt. “Het prairiehondenverblijf is een wat kleiner verblijf dat onze eigen mensen verbouwen”, legt Polotzek uit. “Zo hebben we het ook in het masterplan afgesproken, dat we een aantal grote, maar ook veel kleine projecten hebben. Zodat er over vijftien tot twintig jaar een heel ander beeld van de dierentuin is.”
Gemis van Nederlanders
De dierentuin merkt door de coronapandemie een grote terugloop in het aantal Nederlandse gasten en hoopt dat dit snel terugdraait. Polotzek laat weten dat het voor Nederlands financieel een stuk interessanter is om de grens over te gaan. “We hadden voor de coronapandemie vijftig tot zestig procent Nederlandse gasten. In het laatste jaar was het minder, ongeveer rond de twintig procent”, blikt de Duiters terug. “We hopen dat we het aankomende jaar weer meer Nederlanders mogen ontvangen. Daarvoor zullen we ook reclame gaan maken in Nederland.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroepen Antenne Niederrhein en RN7.
Foto: REGIO8