“Vorig jaar maart is het mobiliteitsplan in Doetinchem vastgesteld en het eerste grote vervolgonderzoek was eigenlijk het onderzoek naar de ringstructuur van Doetinchem, en daar maken die rotondes prominent onderdeel van uit,” vertelt Steintjes. “Ik denk niet dat iemand van de resultaten geschrokken is, behalve dan misschien van de bedragen die het kost om dat voor elkaar te krijgen.” Want per rotonde is er tussen de 1,5 en 2 miljoen euro nodig om de nodige aanpassingen door te voeren.
Wethouder Steintjes verwacht dat de hoge kosten worden gedeeld: “De raad heeft ook steeds aangegeven dat zij vinden dat de provincie daar een verantwoordelijkheid in heeft. Dat vind ik ook, dus we gaan de provincie daar ook op aanspreken.”
Eenduidigheid
Tijdens de informatieve raadsbijeenkomst werd benadrukt dat de verkeerslichten moeten zorgen voor eenduidigheid en duidelijkheid voor verkeersdeelnemers. Volgens de Fietsersbond Doetinchem is het juist beter om alle situaties individueel te behandelen. “Je kunt er een heleboel vraagtekens bij zetten of dat het motief moet zijn om eenduidigheid te creëren,” vertelt Hans Legebeke van de Fietsersbond Doetinchem. “Als je bijvoorbeeld de rondweg verlaat, dan krijg je een rotonde richting Wehl en één richting Keppel. Dat is dus ook geen eenduidigheid. Ik denk dat je veel meer moet uitgaan van hoe je een veilige situatie kunt creëren.”
Voorrang voor fietsers wegnemen
De Fietsersbond is blij dat er onderzoek is gedaan en dat er nu een advies ligt. Toch hopen ze dat niet overal verkeerslichten worden geplaatst. Een veelgenoemd alternatief, om de voorrang voor fietsers op rotondes weg te halen, lijkt volgens hen geen optie te zijn. “Ik denk dat dat een heel slecht voorstel is. Er is nu in Nederland een algemene lijn dat fietsers binnen de bebouwde kom voorrang hebben op rotondes,” zegt Legebeke. “Buiten de bebouwde kom is dat niet het geval, en dat is in heel Nederland zo. Dus ik zou daar zeker geen voorstander van zijn.”
Wethouder Steintjes deelt dezelfde mening. “Ik heb dat ook steeds tegen de raad gezegd: we moeten deskundigen daarnaar laten kijken. En als het gaat om fietsers de voorrang ontnemen: om dat dan in Doetinchem als enige anders te doen en te veronderstellen dat de veiligheid daarmee gediend is, kun je je zeer afvragen.”
2026: schop in de grond?
Steintjes verwacht dat het nog wel even duurt voordat de eerste rotonde op de schop gaat. “Een zichtbare verandering aan de rotondes duurt nog wel even, gewoon omdat de voorbereiding en procedures veel tijd en geld kosten,” aldus de wethouder. “Het zou mij veel waard zijn om in 2026 toch nog ergens een keer de schop in de grond te krijgen, maar dat is al ambitieus. Het kost gewoon heel veel tijd.”