“Als ik uitcheck dan checken er steeds meer andere Nederlanders uit. En als ik al in de trein zit zie ik mensen in Elten inchecken. Ze maken er zeker wel veel gebruik van.”, vertelt Morris van Dee. De Nederlandse OV-paaltjes op de stations bij de Oosterburen kwamen er na vragen van Van Dee uit Netterden. Hij is dan ook trots dat er zoveel gebruik van wordt gemaakt. “Ik zag het wel positief in, maar zo goed had ik ook echt niet verwacht”, aldus Van Dee. “Het betekent ook dat ik iets goed gedaan heb.”
De Nederlandse OV-chipkaart is nu een jaar geldig op drie stations over de grens, Emmerich, Praest en Elten. Voordat dat zover was moest de provincie om tafel met vervoerder Arriva en aan de Duitse kant met de gemeente Emmerik en vervoerder Deutsche Bahn. “Het regelen vraagt wel meer dan eventjes de paaltjes neerzetten”, laat Onno Peters, mobiliteitsmanager OV bij de Provincie Gelderland, weten. “Het is natuurlijk eventjes aftasten, wat wil de een en wat wil de ander, maar het is goed verlopen. Daarom staan ze d’r ook.”
Elk half uur een trein?
Ondanks dat er veel animo voor is, ziet Van Dee nog wel verbeterpunten. Hij heeft dan ook advies voor de gemeente Emmerik en de vervoerder: “Probeer elk half uur een trein te laten rijden waardoor het makkelijker bereikbaar en nog flexibeller wordt. Dan kiezen nog meer mensen om hier de trein te pakken.”
Buslijn Emmerik-Doetinchem
Nu het initiatief van de Achterhoekse student een succes blijkt te zijn, hoopt hij dat er snel doorgepakt gaat worden. “Er werd eerder al gesproken over een bus van Emmerik naar Doetinchem, daar ben ik zeker voor”, aldus de actievoerder. “Je kan alleen maar meer verbinden, je maakt het korter door niet om de grens heen te gaan maar er dwars doorheen.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Antenne Niederrhein.
Foto: REGIO8 (archief)