“De belangrijkste aanpassing zijn de vrijliggende en verhoogde fietspaden”, zegt wethouder Rens Steintjes over de werkzaamheden aan de belangrijke verkeersader rond het centrum van Doetinchem. Vanaf het voorjaar gaat de Kennedylaan daarom
enkele maanden op slot. Onder meer de kruisingen met de Hofstraat en de Rozengaardseweg worden aangepakt. Liander gaat aan de slag met kabels terwijl de gemeente tegelijkertijd het riool onder handen neemt. Aangezien het een belangrijke verkeersader is voor Doetinchem, gaan automobilisten er wel het nodige van merken. “Als dat kan zonder overlast, moet je je afvragen of zo’n weg niet overbodig is”, zegt Steintjes.
Tegelijkertijd werkt de gemeente richting de toekomst aan een nieuw mobiliteitsplan, wat los staat van de aanpak van de Kennedylaan. De gemeente wil in 2036
zijn gegroeid naar 70.000 inwoners. Daar past een nieuwe visie op de verkeersstromen in het centrum bij. “De infrastructuur moet zich aanpassen aan de groei van de stad”, aldus Steintjes, die alvast een ‘tipje van de sluier’ van het nieuwe plan oplicht. “We willen in elk geval graag zien dat er minder doorgaand verkeer door de stad gaat. De ambitie is om dat zoveel mogelijk om de stad heen te leiden.”
Bussen uit het centrum
Ook het opnieuw inrichten van busroutes kan helpen om het verkeer rond de stad beter te laten doorstromen. “We hebben een aantal lijnen die heel goed gebruikt worden en die proberen we ook we te koesteren”, geeft Steintjes aan. “Maar ook die gaan dwars door de stad. Dan zou je ook eens kunnen kijken of dat op die manier moet.” Alle ingrepen worden onderdeel van het nieuwe, integrale mobiliteitsplan van de wethouder: “Dan is het aan de raad om de keuzes te maken hoe snel en hoe hard zij willen ingrijpen.”
Foto: REGIO8