Tot voor kort konden reizigers één keer per uur gebruikmaken van de grensoverschrijdende bus. Vanaf half oktober is de dienstregeling verder uitgebreid en zijn er in de ochtend en avond extra ritten toegevoegd. "We willen meer mensen die naar hun werk of school gaan de mogelijkheid geven om 's ochtends en 's avonds met de bus te reizen", zegt Jens Dörpinghaus van Stadtbus Bocholt die de dienstregeling uitvoert. Inmiddels maken jaarlijks tussen de 20.000 en 25.000 reizigers gebruik van de dienst en de belangstelling groeit.
De uitbreiding van de dienstregeling kwam tot stand in het kader van het zogeheten Memorandum Oost-Nederland – Münsterland, een grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma. Daarin werken de provincies Gelderland en Overijssel, de regio’s Twente en de Achterhoek, de Stadt Münster, Kreise in het Münsterland, de Bezirksregierung Münster en de EUREGIO op vier thema’s grensoverschrijdend samen. Deze vier onderwerpen zijn onderwijs, arbeidsmarkt, economie en mobiliteit.
"Een aantal weken terug hebben we als financierende overheden het gebruik van de lijn besproken en we hebben geconstateerd dat de lijn inmiddels voldoende wordt gebruikt om deze voort te zetten", zegt een woordvoerder.
Succesvolle proef
Van december 2017 tot april 2018 reedt er bij wijze van proef al een bus tussen Aalten en Bocholt. Die bleek een succes te zijn: er waren doordeweeks gemiddeld negentig reizigers per dag en 97 procent van alle passagiers gaf de lijn een positieve beoordeling.
Maar na de proef van het halfjaar duurde het tot 2021 voordat de buslijn echt werd opgenomen in de dienstregeling. "Nu zitten we gemiddeld op vier reizigers per rit, maar we zien soms ook ritten van 25 tot 30 personen", zegt Dörpinghaus.
'Met twee uur in Amsterdam'
Qua verhouding komt 2/3 van de passagiers uit Duitsland en 1/3 zijn Nederlanders. "Aalten is na het busstation van Bocholt de populairste halte in ons gebied", aldus Dörpinghaus. "Je ziet ook dat beide plaatsen een aantrekkelijke binnenstad hebben. Duitsers gaan bijvoorbeeld voor de markt naar Aalten en Nederlands komen in Bocholt om te winkelen of zoals binnenkort de kerstmarkt."
De bus naar Aalten is voor Duitsers ook een belangrijke verbinding om verder ons land in te komen. "Je hebt in Aalten een goede aansluiting op de trein", zegt Dörpinghaus. "Ik heb het zelf al eens ondervonden, je bent met twee uur in Amsterdam."
Meer passagiers en verdere uitbreiding?
Nu de lijn voldoende wordt gebruikt blijft de buslijn voor de komende jaren behouden. "We mikken op nog meer passagiers en gaan ook meer reclame maken voor deze grensoverschrijdende buslijn", zegt Dörpinghaus. "Wellicht kunnen we de dienstregeling in de toekomst nog verder uitbreiden."
Foto: Omroep Gelderland