“In sommige klassen waren er vijf of zes mensen die werden gepest, maar in sommige klassen ook nul”, geeft Sander aan. “Dat is wel bijzonder, dat er in sommige klassen veel kinderen worden gepest en dat zij ook verhalen daarover kunnen vertellen.” Volgens leerkracht en gedragsspecialist Sylvia Mousserin is de rol van Sander belangrijk: “Ik denk dat het de kinderen meer aanspreekt als er iemand van hun eigen leeftijd iets gaat vertellen.” Het thema van de week is Grapje! Moet kunnen toch? Iets wat volgens Mousserin in de praktijk ook vaak voorkomt. “Je hoort heel vaak kinderen als er een conflict is geweest zeggen dat het een grapje was of dat ze het bedoelen als grapje. Maar door in gesprek te gaan hoor je dat kinderen het helemaal niet zo leuk vinden en het niet altijd aan durven te geven.”
De kinderburgemeester vindt het zelf belangrijk om aandacht te vragen voor het pesten omdat hij het ook in zijn eigen klas ziet gebeuren. “Ook vaak als grapje, maar ook door slaan en schoppen”, vertelt Sander. Ook geeft hij aan dat hij probeert om de kinderen te helpen: “Ik vind dat altijd heel erg zielig om te zien en meestal ga ik dan naar de juf of meester of naar mijn vrienden om het te zeggen.”
Gadgets
De kinderburgemeester kwam niet met lege handen op de basisscholen. De scholen waar Sander niet naartoe is geweest krijgen een brief. “Daarin zitten gadgets, zoals een sleutelhanger met een lampje en posters. Het is de bedoeling dat die worden opgehangen om aandacht te geven. De reden dat er een lampje in zit is om het pesten in het licht te zetten en als herinnering aan de pestweek.”
Foto: REGIO8