De invoering van de RegioExpres is een nadrukkelijke wens van bestuurders in de Achterhoek, die al meerdere malen in Den Haag aanklopten voor steun. Het is een sneltrein die op de stations tussen Winterswijk en Doetinchem overal stopt, om daarna meteen door te rijden naar het centraal station in Arnhem. De reistijd tussen de Achterhoek en Arnhem wordt daarmee met dertien minuten verkort. Voor reizigers richting de Randstad levert de RegioExpres een tijdswinst van twintig minuten op. Tegelijkertijd kan de invoering van de nieuwe verbinding zorgen dat het minder druk wordt in anderen treinen.
De lijn tussen Arnhem en de Achterhoek is namelijk één van de drukte regionale spoorlijnen van Nederland. “Toen ik op werkbezoek was heb ik ervaren dat het ontzettend druk is in de trein”, aldus staatssecretaris Heijnen. “Dat is een goed teken, want veel mensen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar we willen richting 2030 nog dertig procent meer mensen in het openbaar vervoer krijgen. Dan zie je dat dit soort spoorlijnen vragen om een versterking en dat het een verschil kan maken. Er liggen enorme kansen voor het hele gebied als die lijn verder ontwikkeld wordt.”
'Enorme kansen'
Wethouder Rens Steintjes van Doetinchem, regionale kartrekker van de lobby voor de RegioExpres, is minstens net zo tevreden. Zo zijn Achterhoekers die elders werken of studeren straks veel sneller op hun bestemming. “Dit is voor de Achterhoek een enorme reistijdwinst”, zegt Steintjes, die de ‘enorme kansen’ waar Heijnen het over heeft, ook ziet: “Omdat wij een enorm gebrek hebben aan arbeidspotentieel en omdat onze studenten op een fatsoenlijke manier heen en weer moeten kunnen is dit echt een toegevoegde waarde. Het is enorm.”
Zorgen bij inwoners
Hoewel er op gemeentehuizen in de Achterhoek vreugde is over de toekenning, leven er bij inwoners ook zorgen. Om de RegioExpres te laten rijden, moet het spoor tussen Didam en Doetinchem De Huet worden verdubbeld. Tegen dit plan zijn 24 zienswijzen ingediend, zonder dat dit tot grote veranderingen heeft geleid. Bewoners maken zich onder meer zorgen over het effect van de uitbreiding op de directe omgeving. Deze klachten zijn volgens de provincie meegenomen in het ontwerp.
‘Vinger tussen de deur’
Onder meer stations in Doetinchem en Wehl moeten worden aangepast voor de RegioExpres, ook wordt een aantal overwegen aangepakt. “Met name in Montferland, maar ook bij ons heeft dat impact voor inwoners”, zegt wethouder Steintjes. “Het is aan ons om te zorgen dat we dat op een nette en goede manier begeleiden, zodat mensen niet met de vingers tussen de deur komen.” Of de eerste RegioExpres daadwerkelijk in 2027 rijdt? “Ik ben een optimistisch mens, dus ik ga ervanuit dat hij dan daadwerkelijk gaat rijden”, aldus Steintjes.
Foto: REGIO8