Dit weekend wordt in Lochem de jaarlijkse tractorpulling gehouden. Op het evenemententerrein in Barchem is alles in gereedheid. "Jammer genoeg gingen we niet op vrijdagavond al open", zegt organisator Gerrit Esselink bij Omroep Gelderland. "We wilden dit jaar iets extra's doen omdat het twee jaar door corona niet door kon gaan." Gemeente Lochem liet weten dat als ook maar iets aan ons evenement zouden veranderen, dat we dan een nieuwe evenementenvergunning moesten aanvragen. En daar is dan ook een stikstofvergunning voor nodig. Esselink: "Daar durfden we niet aan te beginnen. We zijn allemaal vrijwilligers en de regeldruk is al hoog genoeg. Daarom is de uitbreiding op vrijdag niet doorgegaan."
In Nieuw Wehl hebben ze hun trekkertrek net achter de rug. "Wij moesten van de gemeente Doetinchem per se een stikstofvergunning aanvragen en mochten niet draaien op onze al bestaande vergunning verder dit jaar", vertelt organisator Remco van Straaten. "Het was een heel gedoe; het doorgronden van het online aanvraagprogramma was een hele klus en het inschatten van wat er met de vragen precies bedoeld werd was ook veel werk. Bijvoorbeeld de vraag hoeveel auto's er op het evenement af zouden komen. Hoe bereken je dat? Het kostte heel wat overleg met de dienstdoende ambtenaar eer het rond was. "
Eigen regels
Het lijkt er dus op dat elke gemeente eigen regels opstelt voor evenementen. Soms is een stikstofvergunning verplicht en bij anderen is die nog niet nodig. Maar de dreiging van een mogelijke stikstofvergunning bezorgt de organisaties van evenementen al grijze haren. "Je mag niets meer, zelfs het verplaatsen van het evenement naar tweehonderd meter verderop kan een administratieve doolhof worden", denkt Gerrit Esselink van de tractorpulling in Lochem. "Terwijl we gewoon met een vriendenclubje iets leuks willen organiseren."
Ruurlo heeft hem
Of dat zo is, is maar de vraag. Bij de tractorpulling in Ruurlo weten ze dat de regels ieder jaar strenger worden. "Wij moesten dit jaar voor het eerst de stikstofvergunning invullen samen met een flora- en fauna- onderzoek", zegt voorzitter Martijn Nijenhuis. "We zijn daar in november 2021 alvast mee begonnen, want we zitten vlak naast een Natura200 natuurgebied, maar toch duurde het tot krap vijf weken vóór het evenement voor de vergunning binnen was. Een half jaar duurde het, ja."
‘Warm contact met de gemeente’
Volgens de organisatie was het zoveel werk dat er gespecialiseerde bureaus ingehuurd moesten worden. "Kosten: tweeduizend euro. Hier gaan andere evenementen ook mee te maken krijgen." Hij heeft dan ook tips. "Werk mee, zorg voor de juiste gegevens en ga er gewoon goed voor zitten. We zijn natuurlijk eigenlijk gewoon een buurtvereniging, maar ondertussen kunnen we wel wat papierwerk hebben. Toch is dit wel de grens van wat een vrijwilligersorganisatie aankan: het begint steeds meer juridisch te worden. Houd dus een warm contact met de gemeente, dan komt het goed."