De deskundige Marcus Diekmann van Händler helfen Händlern (Handelaren helpen handelaren) kwam bij ZDF Nachrichten aan het woord over de noodzakelijke, nieuwe innovatieve concepten voor de Duitse binnensteden, en dan met name de middelgrote steden. De vraag was hoe de kleinere steden kunnen voorkomen dat Duitsers alleen nog naar de grote steden gaan om daar een weekend te shoppen en er een weekendje uit van maken. Diekmann stelde dat er naar beleving moet worden gezocht, met speelplekken, horeca, gratis parkeren, meer zelfstandige winkeltjes in plaats van grote ketens.
"Ik ben zelf een grote fan van Winterswijk, een kleine provinciestad in Holland", vertelde Diekmann, die vooral te spreken is de lokale, zelfstandige ondernemers. Zowel in de horeca als bij de winkels: "Met een 'tolle Gastronomie' en hele mooie winkels die ook 'individuell' zijn."Na de opkomst van online kopen, corona, de hoge energiekosten en de verminderde koopkracht, zouden veel winkelcentra in middelgrote steden op omvallen staan.
'Zware jaren komen er nog aan'
Diekmann hamerde op nieuwe concepten waarmee winkelcentra zich onderscheiden, maar gaf ook een waarschuwing: "Er komen nog twee zware jaren aan met minimaal 30 procent minder koopkracht. De mensen komen voor de keus te staan: kiezen we voor de vakantie of voor de handel?" Winterswijk wordt al jarenlang vrijwel elke zaterdag en op Duitse feestdagen overspoeld door Duitsers. Die komen voor de combinatie van winkelaanbod, horeca en warenmarkt. En ja, ze kunnen in Winterswijk gratis parkeren.
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Antenne Niederrhein.Foto: REGIO8