"Als je 2019 of 2020 vergelijkt met nu, dan is de vraag anderhalf keer zo groot en dat stemt ons gelukkig", vertelt algemeen directeur Hielkje Reindersma. "Want de jongeren hebben steeds vaker last van gehoorschade en dat is een zorg die we met z'n allen hebben en waar we wat aan moeten doen." In Doetinchem profiteren ze van de trend dat steeds meer festivalgangers oordopjes in doen, maar er zijn ook zorgen over het geluidsniveau. "Je hoort nog heel vaak op festivals dat mensen zeggen 'is het dan zo luid?'", aldus Reindersma. "En dat mensen eigenlijk niet weten dat als je naar een concert gaat en het op 103 decibel staat, dat je daar maar vijf minuten veilig in kunt staan zonder een grote kans op gehoorschade."
Want de gehoorschade die je op een festival op kan lopen, heeft levenslange gevolgen. "Eigenlijk is je binnenoor met trilhaartjes net een grassprietje, dus daar kan één keer iemand op stappen en dan gaan ze wel weer overeind staan", beschrijft de algemeen directeur. "Maar op een gegeven moment gaan ze platliggen en komen ze niet meer terug. Dan heb je gehoorschade, dus dat bouwt langzaam op en je festivals helpen daar niet bij."
'Schouders eronder moeten zetten'
De toegenomen vraagt naar producten zorgt wel voor drukte op kantoor en bij de productielijn. "Dit eerste halfjaar hebben we met z'n allen de schouders eronder moeten zetten om het bij te benen", vertelt Reindersma. "Drie weken lang, om het weer bij te sloffen. Maar dat is allemaal voor het goede doel natuurlijk."
Goed voor gehoor
Want dat de oordopjes steeds meer te zien zijn, is zowel voor de portemonnee van Pluggerz als voor het gehoor van Nederlanders goed. "Dat is heel fijn, het lijkt op het gevoel bij de skihelm. Vroeger droeg niemand het en dachten we waarom zouden we?", legt de algemeen directeur uit. "Zo gaat het nu bij gehoorbescherming, en dat moet ook zo zijn."
Foto: REGIO8