De verontreiniging op het terrein van Rutgers Milieu is ontstaan omdat daar jarenlang lekkende vaten met PFAS stonden. Deze schadelijke stoffen kwamen onder meer in de grond terecht. Uiteindelijk is de gemeente in november 2022 gestart met het maken van een saneringsplan, waarvan nu het kostenplaatje is gedeeld met de raad. De gemeente geeft aan dat bijna 6,2 miljoen euro van het totaalbedrag uit een provinciaal potje komt, de zogenaamde SPUK-subsidie. De eigenaar van het terrein aan de Voltastraat waar de gifvaten stonden draagt daarnaast 840.000 euro bij. Het overgebleven bedrag van ongeveer anderhalf miljoen euro moet uit een nieuwe SPUK-subsidieregeling komen.
"Het is heel veel geld, maar er moet worden gestart met de sanering", zegt terreineigenaar Reinoud Arts in reactie op het kostenplaatje. Hij maakte zich de afgelopen jaren er hard voor dat het blusschuim zou worden opgeruimd en dat er werd ingegrepen. "Alles lijkt nu langzaam op zijn plek te gaan vallen", aldus Arts. De gemeente wil deze maand het definitieve saneringsplan indienen bij de provincie. De verwachting is dat in december of begin 2024 gestart kan worden met de grondsanering. ''Ik verwacht dat het later wordt, want het saneringsplan moet eerst nog worden goedgekeurd door de provincie", geeft Arts aan. "Daar zijn ze nu eerst druk met de formatie."
Vervuilde grond bij buren
Ook de grond van buren aan de Voltastraat is vervuild geraakt, zo blijkt uit de raadsmededeling. De omwonenden probeerden de gemeente onder meer aansprakelijk te stellen voor waardevermindering van de woning en omzetschade, maar de gemeente heeft dat afgewezen. Wel worden schadeposten die door bodemsanering ontstaan vergoed.
Foto: REGIO8 (archief)