“Het wordt verwacht en wij hebben het motto: ‘groener is beter’”, zegt Eloi Van Der Schagt namens Don Trucking over de eerste stap richting elektrisch rijden. “De volgende stap is om dan kijken of het voor ons loont en of het een haalbare kaart is.” De techniek rond elektrisch rijden ontwikkelt zich, ook bij vrachtwagens. “Dit is eigenlijk de enige vrachtwagen in Europa die negenhonderd kilowattuur heeft, terwijl de rest rond de vijfhonderd blijft hangen”, vertelt Julian Rottier van de Zwitserse leverancier van het voertuig. Wat dat betekent in aantal kilometers? “Deze kan met vijftig ton lading ongeveer zeshonderd kilometer rijden.”
Op dit moment rijden er in Nederland ongeveer vierhonderd vrachtwagens op stroom op een totaal van 160.000, laat Transport en Logstiek Nederland weten. “Het overgrote deel rijdt nu nog op diesel”, vertelt woordvoerder Vincent Triest. “Een klein gedeelte rijdt op LNG (vloeibaar aardags, red.), terwijl een heel, heel klein gedeelte op waterstof rijdt. Er is wel een enorme transitie gaande in het vrachtverkeer. Bedrijven worden ook genoodzaakt om over te stappen door de komst van emissiezones.” Vanaf 2025 zijn in sommige Nederlandse steden schadelijke uitlaatgassen verboden.
Laadplekken
Een van de grote problemen is het gebrek aan laadplekken. Vanuit Europa is het verplicht om aan deze infrastructuur te werken. Zowel vanuit Het Rijk als vanuit de provincie komen er subsidieregelingen aan om meer laadpunten geplaatst te krijgen. Met een stroomnetwerk dat op dit moment al overvol is, lijkt het wel een uitdaging te worden. “Of het haalbaar is, zal de komende weken laten zien”, zegt Van der Schagt over het elektrisch rijden. “Risico’s moeten genomen worden, want als iedereen blijft staan, hebben we geen andere toekomst.”
Foto: REGIO8