Onder meer het burgerinitiatief ‘Rettet den Eltenberg’ ageert al tijden
tegen de plannen om een gedeelte van de Eltenberg af te graven voor een extra spoor. De zorgen zijn nu omarmd door de Duitse regering, mede op aandringen van politici van de Freie Demokratische Partei (FDF) en Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SDP). Met het onderzoek moet duidelijk worden welke gevolgen de alternatieve route heeft voor de kosten en de planning. Op dit moment is het nog steeds de bedoeling dat het Duitse gedeelte van de Betuweroute, tussen Zevenaar en Oberhausen, in 2030 afgerond is.
“De opdracht is een nieuwe kans om de Eltenberg te redden”, zegt Bernd Reuther van de FDP. “Zodra de effecten van een herplanning bekend zijn, kunnen we opnieuw de beste route bespreken met het federale ministerie van Transport en alle betrokkenen.” Udo Schiefner, voorzitter van de Transportcommissie van het Duitse parlement, sluit zich daarbij aan: “Met het besluit krijgen we eindelijk betrouwbare informatie over wat een herschikking zou kosten en of er vertraging in het proces zou optreden.”
‘Geen signalen voor vertraging’
Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is niet geschrokken van het nieuwe onderzoek. “Op dit moment hebben wij geen signalen ontvangen van de Duitse overheid of DB Netz dat het onderzoek waar naar wordt verwezen voor vertraging zal zorgen bij de werkzaamheden aan het derde spoor”, meldt een woordvoerder, die weet dat Nederland al een tijd in de wachtkamer zit. “De Betuweroute is aan Nederlandse zijde in 2007 in gebruik genomen. Naar verwachting zal het derde spoor in Duitsland rond 2030 gereed zijn.”
Invloed op Noordtak?
Tegelijkertijd loopt er in Nederland ook een onderzoek naar een goederentreinspoor door de Achterhoek,
de zogenaamde Noordtak. Hier moet in de loop van 2025 meer informatie over naar buiten komen. “Aan Nederlandse zijde wordt er momenteel een nut en noodzaak-onderzoek uitgevoerd naar een goederenroutering Noordoost-Europa (GNOE)”, bevestigt de woordvoerder van het ministerie. “Op de resultaten van dit onderzoek kunnen we niet vooruitlopen, evenmin als de invloed van het Duitse onderzoek op dit traject.”
Foto: REGIO8