"Echt mijn complimenten aan u als raad, hoe u met dit plan bent omgegaan", zei verantwoordelijk wethouder John Haverdil nadat hij eerst zelf complimenten mocht ontvangen vanuit de gemeenteraad. "Ik heb alle fracties bij mij op de kamer uitgenodigd om dit nieuwe beleid te presenteren en door te spreken. Dat werd gelukkig heel goed ontvangen", aldus Haverdil. Waarnemend burgemeester Mirjam Maasdam: "Het is een lang proces geweest, waar iedereen bij betrokken was."
De basis van het nieuwe beleid is dat het een stuk makkelijker wordt om bepaalde minimaregelingen aan te vragen en te verlengen. “Nu gaat een aanvraag soms over vier of vijf bureaus. Het moet weer menselijk worden. We gaan meedenken met de inwoners en kijken proactief op welke regelingen ze allemaal recht hebben. We houden het niet alleen bij de aangevraagde regeling”, zei PvdA-wethouder Haverdil eerder.
Vertrouwen in de burger
De gemeenteraad en het college willen het vertrouwen graag terugwinnen van de inwoner. Om dat te doen, geven ze in dit beleid het vertrouwen eerst terug aan de inwoner. Haverdil: "Als een inwoner zegt dat de financiële situatie niet veranderd is ten opzicht van het voorgaande jaar, verlengen we de tegemoetkoming gewoon. Dat hoeven ze niet aan te tonen met weet ik hoeveel bonnetjes en bewijzen." De wethouder geeft daarbij aan dat ze in dit beleid niet op gaan treden als politieagent.
Uniek voor regio
Nergens in de regio wordt het minimabeleid nog op deze manier uitgevoerd, al wordt er wel over gepraat. Andere gemeenten kijken volgens Haverdil dan ook nieuwsgierig mee met hoe het in Oude IJsselstreek uitpakt. “Het is de nieuwe koers die we inzetten. Ik ben er heilig van overtuigd dat er over een jaar of vijf veel meer gemeenten zijn die het op deze manier doen.”