Ulft, Netherlands

Nieuwe vervoerder moet zorgen voor wc's in treinen én Regio Expres

Foto: REGIO8
De nieuwe vervoerder in de Achterhoek moet zorgen voor toiletten in alle treinen, én de sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem moet mogelijk worden gemaakt. Dat blijkt uit de aanbesteding van de provincie voor het openbaar vervoer in het vervoersgebied Achterhoek-Rivierenland.
Jasper Hazelaar | 23 februari 2024 09:59 | Aangepast op 23 februari 2024 09:59
De partij die uit de bus komt, kan tot 2035 het openbaar vervoer in de Achterhoek en Rivierenland regelen. Daarna kan de termijn voor nog eens zeven jaar worden verlengd. Onderdeel van de eisen is dat de winnaar zorgt dat er in deze periode toiletten in de treinen worden gebouwd, een langgekoesterde wens in de Achterhoek. Ook moet de nieuwe RegioExpres, een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, mogelijk worden gemaakt. Verder benadrukt Gelderland dat er aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. “Dit vindt het provinciebestuur heel belangrijk”, aldus de provincie.

De provincie wil in september een vervoerbedrijf aanwijzen. Deze wordt vervolgens vanaf december 2025 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de Achterhoek en moet gaan rijden onder het vervoersmerk RRReis van Gelderland, Flevoland en Overijssel. Welke partijen meedingen, wordt op z’n vroegst in juni bekend. Tot dat moment hebben geïnteresseerde bedrijven de tijd om een plan in te dienen. De provincie wil in september bekend maken wat de nieuwe vervoerder wordt voor de Achterhoek.
‘Niet overal lijndiensten’
Voor wat betreft busritten is een minimaal aantal ritten bepaald. Vervoerders krijgen verder de ruimte om andere vormen dan vaste lijnverbindingen in te voeren. “De vaste lijndiensten kunnen niet overal meer rijden”, meldt de provincie. “Daarom kan de vervoerder ook andere typen busvervoer aanbieden zoals een belbus. Een belangrijke eis is dat de bus en de treinen goed moeten aansluiten op elkaar. Hierop beoordelen we de aanbiedingen.”

‘Reken op goede aanbesteding’
Gedeputeerde Klaas Ruitenberg reageert op de aanbesteding: “We hebben een uitvraag neergelegd met veel uitdagingen zoals de RegioExpres, en inbouwen van toiletten. Vervoerders kunnen echt het verschil maken. We zetten ons ervoor in om een goed aanbod voor de reizigers krijgen. Tegelijkertijd is de uitvraag ook realistisch voor het beschikbare budget.”

Foto: REGIO8

Lees meer over:

Bus|Openbaar Vervoer|Trein|

Lees ook

Bestuurder heeft 'engeltje op schouder' na aanrijding met trein in Ruurlo

Een bedrijfsbus is woensdagmiddag bij een onbewaakte spoorwegovergang in Ruurlo verwoest na een aanr...

Arriva blijft ook de komende tien jaar het vervoersbedrijf van het OV in de Achterhoek

Arriva blijft tot zeker 2036 de verzorger van het bus-en treinvervoer in de Achterhoek. Het vervoers...

Arriva wil OV in Achterhoek blijven verzorgen, ook EBS en Keolis in race

Arriva wil ook de komende jaren het openbaar vervoer in de Achterhoek blijven verzorgen. De huidige ...

Zomer van start voor Arriva, minder bussen in de Achterhoek

De zomerdienstregeling van Arriva is maandag van start gegaan in de Achterhoek. Dat betekent dat er ...

Spoor tussen Doetinchem en Winterswijk kan weer vijftig jaar mee

Ruim acht kilometer spoor tussen Doetinchem en Winterswijk wordt in anderhalve week vernieuwd door e...

Geen treinen in deel Achterhoek, spoor drie keer op de schop

Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk gaat dit jaar drie keer op de schop vanwege groot onderho...