'Nut en noodzaak is tot op dit moment onvoldoende en niet breed aangetoond', staat in het rapport opgeschreven. Het onderzoeksbureau APPM Management Consultants heeft onder meer de doelstellingen en de belangen van het goederenvervoer in Nederland in kaart gebracht, met als doel 'een mogelijke vervolgstap voor verder onderzoek'. Er moet volgens het bureau een betere onderbouwing komen om een vervolgonderzoek naar het nut en de noodzaak van de Noordtak af te dwingen.
Zo vindt de Regio Achterhoek dat er te veel nadruk is gelegd op de notitie Toekomstbeeld OV 2040, waarin zeer optimistische groeicijfers en prognoses van het goederenvervoer (daterend van voor 2019) worden gepresenteerd. Dat is voor de Regio Achterhoek onvoldoende reden voor een verder onderzoek naar een noordelijke aftakking van de Betuweroute (Noordtak).
Overlast aanpakken
De Achterhoekse bestuurders stellen in het schrijven aan de Achterhoekse raadsleden dat de overlast op de huidige tracés moet worden aangepakt en in te zetten op het afbouwen van het zogenaamde derde spoor, van Zevenaar naar het Duitse Oberhausen. Daarom moet er volgens de Board snel met de Duitse beleidsbepalers worden gesproken.
Moet Rotterdam groeien?
Tijdens die grensoverschrijdende samenwerking mag ook de vraag worden gesteld of er niet ingezet moet worden op samenwerking in plaats van concurrentie én of de Rotterdamse haven wel ten koste van alles moet blijven groeien de komende decennia.
Foto: REGIO8 (archief)