Wat gebeurt er met de Noordtak als de A15 wordt doorgetrokken?
Achterhoekse leden van Transport en Logistiek Nederland en de brancheorganisatie zelf reageerden vorige week ‘superblij’ op het nieuws dat de A15 eindelijk kan worden doorgetrokken. De opluchting zit hem vooral dat ophoping van verkeer rond Arnhem naar het noorden via de A50 (Zwolle-Den Bosch) en naar het oosten A12 (richting Duitse grens en de Achterhoek) tot het verleden gaat behoren. Vrachtwagens komend van de Rotterdamse haven zullen een stuk sneller op de plaats van bestemming zijn. Met name in het Ruhrgebied waar leveringen naartoe gaan.
A15: Levensader tussen Rotterdam en Europa
De A15 speelt een cruciale rol als transportader tussen de haven van Rotterdam en het achterland, waaronder het Ruhrgebied en verder Europa in. Wanneer er opstoppingen of vertragingen op de A15 zijn, kan dit aanzienlijke economische gevolgen hebben voor Nederland. Het vertraagde goederenvervoer kost de economie geld.
De uitbreiding van de A12 in beide richtingen zorgt bovendien voor een betere doorstroming naar de A50 en de Achterhoek, wat mede met steun van Achterhoeks lobbywerk is bepleit, zegt Gert-Jan van den Bogerd van Transport en Logistiek Nederland. “De procedure loopt al sinds 2017; het traject Bemmel-Zevenaar was al doorlopen.”
Het zal daarom nog enkele jaren duren voordat het stuk A15 gerealiseerd zal zijn. ‘Het hele consortium moet weer worden opgestart”, aldus Van den Bogerd.
Milieuoverwegingen en de Noordtak
Al 44 jaar is de aanleg van de verlenging van de A15 onderwerp van discussie. Milieu- en landschapsbeschermers verzetten zich tegen de directe verbinding naar de A12. Een argument is dat deze de groei van het goederenvervoer zal aanwakkeren. Het Havenbedrijf Rotterdam blijft zich richten op het achterland. Onder meer om het goederenvervoer naar Duisburg meer over het spoor te laten verlopen. Duisburg, de grootste binnenhaven van Europa, speelt een strategische rol in het transport naar de rest van Europa.
De verlenging van de A15 heeft ook invloed op de discussie rond de aanleg van de Noordtak. De Achterhoekse politiek hoopt dat deze druk op de Noordtak zal verminderen door betere benutting van de haven van Hamburg en Poolse zeehavens. “Het transitvervoer heeft geen waarde voor de regio’s waar de Noordtak doorheen zou lopen,” zegt Rens Steintjes, voorzitter van de thematafel Mobiliteit en Bereikbaarheid van 8RHK Ambassadeurs en wethouder in Doetinchem.
Onderzoek naar nut en noodzaak van de Noordtak
Hoewel de Achterhoek het liefst ziet dat de discussie rond de Noordtak verdwijnt, blijft een onderzoek naar het nut en de noodzaak van de Noordtak gaande. Mochten de resultaten van het onderzoek toch op een Noordtak uitkomen, dan komt de discussie rond de tracévarianten opnieuw op gang. Een mogelijke variant loopt langs de N18 door de Achterhoek.
“De uitbreiding van de haven van Rotterdam, waarop de Noordtak zich zou richten, heeft echter nooit de verwachte groei behaald,” stelt Steintjes. Hij verwijst naar de uitdieping van de Elbe, die tegelijk met de A15 gereed zal zijn, en naar de aanleg van het ‘Derde Spoor’ in Duitsland.
Positieve Economische Impact voor de Achterhoek
De Achterhoekse bestuurder is positief over de uitspraak van de Raad van State die de verlenging van de A15 nu mogelijk maakt. “Goede bereikbaarheid is essentieel voor de leefbaarheid en de economische aantrekkelijkheid van ons gebied,” benadrukt hij.
De bedrijvigheid in de Achterhoek bloeit en er wordt ingezet op werving en binding van jonge werkzoekenden, een belangrijke factor gezien de toenemende vergrijzing.
Bij transportbedrijf Theo Hoitink in Lichtenvoorde zijn ze ook blij voor de chauffeurs die er werken. “Verbetering van de wegen geeft een stuk minder stress. Ook de N18 dient daarvoor veiliger te worden. De inhaalstroken bij Lichtenvoorde zijn levensgevaarlijk.”
Met de doortrekking van de A15 is de verwachting dat de regio Achterhoek profiteert van een betere bereikbaarheid en een grotere economische aantrekkingskracht. De ANWB bevestigt: “De doortrekking van de A15 is de laatste schakel van de infrastructuur voor Oost-Nederland.”
De discussie rond de Noordtak blijft voorlopig op de achtergrond. Het havenbedrijf richt zich momenteel hoofdzakelijk op de Delta Rhine Corridor. Dit is het stelsel van ondergrondse buizen en kabels die Rotterdam, Zuid-Limburg en Duitsland met elkaar verbinden, onder meer voor transport van waterstof, CO2 en stroom.