“Het is heel druk, ik zit constant vol”, vertelt Geerligs. “Ik werk bijna fulltime in de trimsalon en ik zit gewoon altijd vol, zeker tegen de zomer aan. Mijn klanten maken afspraken voor het hele jaar. Daardoor zit je sneller vol. Je kan voor de klant dan wel garanderen dat er een plekje voor ze is.” Volgens Henk van Houwelingen, voorzitter van vakorganisatie ABHB, is de drukte niet problematisch. Wel moeten mensen er wat meer voor doen om bij een trimmer terecht te kunnen. “We weten dat er zo’n honderdduizend honden zijn bij gekomen in de afgelopen drie jaar, dus dat is behoorlijk fors”, aldus Van Houwelingen. “Dat is tien procent dus reken maar uit." Van Houwelingen zou het niet als een probleem willen schetsen. "Soms willen mensen een trimsalon om de hoek hebben. Dat is soms niet mogelijk waardoor mensen wat verder moeten rijden.”
De trimster adviseert mensen om te blijven bellen en te proberen toch ergens een plekje te vinden: “Desnoods alleen informatie vragen bij een trimsalon, want ook al zitten de trimmers vol, wij zijn niet vies van mensen uitleggen hoe ze hun hond het beste kunnen onderhouden.” De trimster uit Ruurlo is namelijk bang dat sommige van de nieuwe hondeneigenaren niet goed op de hoogte zijn van de vachtverzorging van hun viervoeter. “Ik merk dat veel eigenaren zich niet helemaal goed in hebben ingelezen en dat zo’n hond dan pas met negen maanden voor het eerst komt. Dat is eigenlijk te laat”, aldus Geerligs. “Een hond heeft namelijk ook opvoeding in een trimsalon nodig. De wenperiode in de trimsalon is echt vanaf een maand of vier.”
Samen de drukte bestrijden
Geerligs zit samen met vakgenoten uit de regio in een WhatsApp-groep waar ze elkaar helpen waar nodig, maar ook samen proberen de drukte te bestrijden: “Op dit moment zitten al die collega’s ook vol. Vaak weet er wel iemand een trimster die net is begonnen, zodat we de klanten wat advies kunnen geven over waar ze het beste kunnen informeren voor een plekje.”
Foto: REGIO8