“We willen wel echt benadrukken dat het niet alleen voor Huntenpop is. Toevallig hebben zij kaarten beschikbaar gesteld. Voor andere evenementen maken we ook matches, maar dan moeten mensen zelf een kaartje kopen”, zegt Milou Vlaanderen van Sociaal Werk Oude IJsselstreek. Inwoners kunnen zich aanmelden bij die organisatie. Vervolgens gaan Vlaanderen en haar collega’s op zoek naar een geschikte match, iemand anders van ongeveer dezelfde leeftijd die naar hetzelfde evenement wil.
Het is een initiatief voor inwoners van de gemeente, maar niet per se voor evenementen alleen binnen de gemeentegrens: “Voor mijn part gaan ze naar Pinkpop of een concert. Het gaat erom dat we mensen uit de gemeente die niemand hebben om mee te gaan aan elkaar koppelen om zo eenzaamheid tegen te gaan.” Volgens Vlaanderen is het concept vooral een uitkomst voor jongeren zonder eigen sociaal netwerk.
Geslaagd project
Bij Sociaal Werk vinden ze het idee nu al geslaagd. “Het is een relatief makkelijk project, het kost weinig moeite en we kunnen er veel mee bereiken. Op dit moment hebben we al één match kunnen maken, dus is het wat mij betreft al geslaagd”, zegt Vlaanderen. De aanmeldingen lopen nog niet echt storm. “Het idee is heel enthousiast ontvangen, we zijn nu dan echt op zoek naar inwoners die nog een festimaatje zoeken.”
Eén tegen eenzaamheid
Het concept festimaatje komt uit de koker van de lokale coalitie ‘samen één tegen eenzaamheid’. Die coalitie bestaat uit inwoners, organisaties en bedrijven. Ze komen tot elkaar om gezamenlijk tot een duurzame en maatschappelijke aanpak te komen om eenzaamheid te verminderen. "Dat is ook bij dit project zo. We dachten echt: 'Wat kunnen we nog toevoegen in de regio?' Hiermee hebben we iets neergezet dat er nog niet was", aldus Vlaanderen.