“Vanuit de studenten van Iselinge is het om te ervaren hoe het is om in de mentor-rol te stappen”, legt de organisator van Iselinge Hogeschool, Kian Heiderman, uit. “Voor de derde- en vierdejaars havo en vwo-studenten is het om te kijken of het onderwijs misschien bij hun past.” Met het organiseren hoopt Heiderman om de stap naar het onderwijs interessanter te maken voor de middelbare scholieren van de school uit Silvolde.
Voor de scholieren was het een bijzondere ervaring om ineens zelf voor de klas te staan. “In het begin was het wel een beetje spannend”, beschrijft de enthousiaste Maud Klompenhouwer. “Maar langzamerhand werd het vooral heel erg leuk om hier te zijn en voor de klas te staan.” De studenten namen de overname uiterst serieus en hebben er op voorhand veel tijd ingestoken. Net als ieder andere juf of meester hebben ze de les tot in de puntjes voorbereid, onder begeleiding van de pabo-studenten.
‘Leuker dan normale les’
Basisschoolleerlingen zien de middelbare scholieren graag vaker voor de klas staan. “Ik vind vooral heel leuk dat ze het een keer zo doen”, zegt basisschoolleerling Pepijn. “Zij zijn nu ook nog aan het leren en hierdoor kunnen ze kijken hoe het in het echt is.” De middelbare scholieren kozen spelletjes als lesmateriaal, daar kan de normale basisschoolmeester volgens de leerlingen nog wat van leren. “Onze meester doet het wel leuk, maar op deze manier is het eigenlijk nog iets leuker”, vindt Pepijn.
Lerarentekort verhelpen
De dag is met het oog op het lerarentekort in de regio broodnodig. De komende jaren zijn er tussen de vijftig en 65 nieuwe docenten nodig in de Achterhoek. Volgens Heideman zijn deze activiteiten een goed middel om dat te verhelpen. “Wat ik hoop te bereiken is dat de leerlingen erachter komen: 'past het onderwijs wel of niet bij me?'”, legt Heiderman uit. “Het is leuk als ze er enthousiaster van worden en kiezen om leerkracht in het basisonderwijs te worden."
Foto: REGIO8