De partij die uit de bus komt, kan tot 2035 het openbaar vervoer in de Achterhoek en Rivierenland regelen. Daarna kan de termijn voor nog eens zeven jaar worden verlengd. Onderdeel van de eisen is dat de winnaar zorgt dat er in deze periode toiletten in de treinen worden gebouwd,
een langgekoesterde wens in de Achterhoek. Ook moet de nieuwe
RegioExpres, een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, mogelijk worden gemaakt. Verder benadrukt Gelderland dat er aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. “Dit vindt het provinciebestuur heel belangrijk”, aldus de provincie.
De provincie wil in september een vervoerbedrijf aanwijzen. Deze wordt vervolgens vanaf december 2025 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de Achterhoek en moet gaan rijden onder het vervoersmerk RRReis van Gelderland, Flevoland en Overijssel. Welke partijen meedingen, wordt op z’n vroegst in juni bekend. Tot dat moment hebben geïnteresseerde bedrijven de tijd om een plan in te dienen. De provincie wil in september bekend maken wat de nieuwe vervoerder wordt voor de Achterhoek.
‘Niet overal lijndiensten’
Voor wat betreft busritten is een minimaal aantal ritten bepaald. Vervoerders krijgen verder de ruimte om andere vormen dan vaste lijnverbindingen in te voeren. “De vaste lijndiensten kunnen niet overal meer rijden”, meldt de provincie. “Daarom kan de vervoerder ook andere typen busvervoer aanbieden zoals een belbus. Een belangrijke eis is dat de bus en de treinen goed moeten aansluiten op elkaar. Hierop beoordelen we de aanbiedingen.”
‘Reken op goede aanbesteding’
Gedeputeerde Klaas Ruitenberg reageert op de aanbesteding: “We hebben een uitvraag neergelegd met veel uitdagingen zoals de RegioExpres, en inbouwen van toiletten. Vervoerders kunnen echt het verschil maken. We zetten ons ervoor in om een goed aanbod voor de reizigers krijgen. Tegelijkertijd is de uitvraag ook realistisch voor het beschikbare budget.”
Foto: REGIO8